DIN JURNAL
DE ITALIA
19.VII.2015, Arezzo
Probabil, nu prea
mulţi dintre noi s-au întrebat când şi cine a inventat gama do major şi, în
genere, de ce Do, Re Mi, Fa, Sol, La, Si şi nu alte silabe-note. Apoi, ce semnifică,
totuşi, ele? Iar noi, prin hălăduirea pe această vatră etrusco-romană, una din
primele statui pe care o întâlnim în cale e cea a lui Guido Monaco, cunoscut şi
ca Guido d’Arezzo (circa. 991-992 – după 1033). Tocmai el a inventat sistemului
de notaţie muzicală modernă, elaborând tratatul (la 1025) „Micrologus”, cel mai
răspândit şi influent în Evul Mediu. Guido Monaco a fost învăţător de muzică şi
dirijor de coruri în mai multe biserici (a călătorit frecvent prin Italia, s-a
întâlnit cu Papa Ioan al XIX-lea) şi, printre mai multe probleme pe care şi le
punea în îndeletnicirile sale cu armoniile, s-a gândit să inventeze o metodă
mai lesnicioasă de a învăţa melodii noi pentru corişti, ajungând, în fine, să
întemeieze solmizaţia, adică un sistem de intonare silabică a notelor, în baza
acrostihului din imnul închinat lui Ioan Botezătorul
UT queant laxis
REsonare fibris
MIra gestorum
FAmuli tuorum
SOLve polluti
LAbii reatum
Sancte Ioannes
REsonare fibris
MIra gestorum
FAmuli tuorum
SOLve polluti
LAbii reatum
Sancte Ioannes
În
traducere din latină: „Pentru ca slujitorii tăi cu glasurile lor să poată cânta
minunatele tale fapte, curăţă păcatul de pe buzele noastre întinate, o, Sfinte
Ioan”.)
Denumirile
notelor, cu excepţia primei, se termină în vocală, ceea ce le face plastice la
rostire-interpretare. Iar silaba ut e una închisă şi nu poate fi cântată,
ca celelalte. Astfel că, în secolul XVI, prima notă din octavă, ut,
a fost înlocuită cu do, ce ar fi provenit, probabil, de la: Dominus – Domnul.
Interpretarea contemporană a
denumirilor notelor e următoarea:
Do – Dominus – Domnul;
Re – rerum – materia;
Mi – miraculum – miracolul;
Fa – familias рlanetarium – familia planetelor, alias a sistemului solar;
Sol – solis – soarele;
La – lactea via – calea laptelui;
Si – siderae – cerurile.
Re – rerum – materia;
Mi – miraculum – miracolul;
Fa – familias рlanetarium – familia planetelor, alias a sistemului solar;
Sol – solis – soarele;
La – lactea via – calea laptelui;
Si – siderae – cerurile.
Este
important aportul lui Guido Monaco şi în progresul dezvoltării reprezentării
notelor. În timpul ce dirija corul, dânsul folosea pentru indicarea notelor
palma stângă, în alternanţa în care îndoia-dezdoia un deget sau altul indicând
ce notă trebuie cântată.
Odată
ce computerul-ştie-tot îmi oferă imaginea unei palme „ornamentate”, explicativ,
cu notaţiile domnului Guido d’Arezzo, o reproduc şi pentru cititori:
În
timp, Guido d’Arezzo a ajuns să indice sunetele prin note grafice, care
reprezentau nişte pătrăţele haşurate, plasate pe un portativ din patru linii
paralele. Astăzi, liniile sunt cinci, iar notele – ovale, însă principiul
elaborat de d’Arezzo a rămas neschimbat.
Prin urmare, împreună cu cavalerul (de altfel, a
fost călugăr) Guido Monaco facem poze sobre.
Însă avem şi motive să facem şi...
poze-pompoze. Îmi vine acest joc de
cuvinte, poze-pompoze, din motivul
că, în mai multe locuri, pe străzile oraşului am întâlnit sculpturi de o
semnificaţie (sau, poate, lipsa acesteia) destul de – cum să spun? – jucăuşă,
posibil frivolă. Să zicem, două bovine, una la uşa „Macelleria/ Griglieria”, cu
specificarea „porcovaca” (sau poate „vacoporco”, nu mai ţin mine; însă nu
contează, sensul fiind clar: acolo se comercializa carne de vită şi de
porcină), a doua chiar în spatele statuii lui Guido Monaco, pe dreapta, la vreo
treizeci de metri depărtare, tot în faţa unei vitrine: o sculptură
albă-lucioasă, cu talangă la gât, toată împânzită cu diverse inscripţii hazlii.
Manevrez zoom-ul aparatului de fotografiat, măresc cât se poate imaginea vacii
şi citesc, de exemplu, pe coapsa ei stângă: „America Birthday Starts Here! With
the Coolest Sisters”.
[E ceva să vii tocmai din America şi să scrii pe coada unei
vaci din Italia! Ei bine, în acest context emotiv-informativ, îţi poţi aminti
că Garibaldi e numit „erou al două lumi”: european şi american… Interesant,
dacă ar fi trăit în timpurile noastre, junele Garibaldi ar fi scris cu carioca
pe coada vacii (din Arezzo)?...] Nu mai reproduc şi alte inscripţii: toate sunt
dovada aceleiaşi „inteligenţă sclipitoare”, inclusiv aceasta: „Cicci + Greta =
Amore”… Amore care se lipeşte de acea joiană, ca şi în cazul „italienizării”,
„celentanizării” unor melodii de pe Bâc, gen: „Crede-mă, amore, crede-mă”,
care, recunosc, m-au dat şi pe mine în ispită, parcă nevrând comiţând o
„italienizare”: „Perche, amore, perche/ Mie-mi plac ciupercile?”.
Dar să abandonăm momentele oarecum hazlii,
plăsmuirile kitsch… (Dar oare mai este posibil ca lumea să se dezbaieri de
agasantul kitsch ca şi generalizat, de senzaţionismul de doi bani mass-media,
pentru ca să mai aibă ceva interes şi voinţă întru efort pentru a cunoaşte arta
care cere, fireşte, şi oarece pregătire, instruire, adaptare, aclimatizare la
suflul ei?... Greu de spus…)
Excelent articolul dumneavoastra, pentru o dimineata muzicala; informatiile pe care le-ati oferit vin dintr-un clasicism religios, dar muzica pe care o auzim pe strada, in cotidian, sare de multe ori peste note, este preluata (sau compusa ad-hoc) dupa auz; armonia clasica a descifrarii unui solfegiu sau oricarei piese muzicale pe note, inserarea muzicii in activitatile cotidiene poate ar aduce o societate mai echilibrata din toate punctele de vedere
RăspundețiȘtergereMulțumesc. Demne de toată atenția opiniile domniei voastre.
RăspundețiȘtergere