Leo BUTNARU
miercuri, 30 noiembrie 2016
POEME LĂSATE LA "VATRA"
Leo BUTNARU
(Auto)portret schiţat
împreună cu Fănuş Neagu,
Adi Cusin şi Arcadie
Suceveanu
Se zice
că subsemnatul
spirit
dezinhibat
ludic
emană o
energie debordantă
Mâinile
şi picioarele-i sunt muşchiuloase
ca de
aruncător de disc în arenele Greciei Antice
trădând
forţă şi vitalism (cărora
le
rămâne fidel)
Barba-i
scurtă ca de satir înmuiată în cărunteţe
pare să
personifice ironia şi persiflarea
iar
limba-i izvoditoare de anti-parnasianisme
se află
non-stop în regim de replică
F.N. îl
vedea drept diavol cu barbă
scăpărând
din copite de sidef la mijloc de rău şi de bine
într-o
lume din scoarţă de măr domnesc
plutind
pe creasta valurilor ce le înalţă Prutul şi că
se vrea
gladiator de destine
dar nu
ştie să şi-l păzească pe al său
ceea ce
înseamnă că L.B. e chiar cel adevărat
care
trăieşte totul cu intensitate
încât
s-ar crede că până şi supărarea îi face plăcere
(Nu e
chiar aşa
însă e
frumos spus – nu? – despre unul care
se
simte plasat între romanticele îndoieli de cândva
şi cele
din viitor
dar
fără a înceta să jinduiască secţiunea de aur)
Ce ar
mai fi de spus?
A fost
declarat intergeneraţionist
între
generaţiile ce au respirat şi respiră a secol XX
şi
secol XXI
Urbanizat
sută la sută
Modern
sau poate hiper-modern
şi –
uimitor! – chiar avangardist mereu uimit
Din
ţărani
Alternanţa necesară
Jumătate
din omenire e trează
când
cealaltă jumătate a ei doarme.
Ar fi
îngrozitor dacă toţi pământenii
ar fi
treji în acelaşi timp – eu cred că
numărul
nenorocirilor s-ar dubla…
Visându-mă în India
Pe la
crăpat de ziuă
când
prinde a se veştezi întunericul –
sunete
dese mărunte înfundate de parcă
grindina
ar bate în spatele elefanţilor
mesajele
morse ale gheţii cereşti
şi
pământenei cărni de animal – din asta
aş
putea spune că am descifrat
conţinutul
prezentului text.
Punctele cardinale
Acupunctură…
Ce de-a
puncte cardinale are omul!
Epopee
Poemul
despre clipă
trebuie
să fie dintr-un singur cuvânt:
clipă.
(Iar
ceea ce scriu eu aici e deja
o
întreagă epopee despre clipă…)
Carte
O, ce
carte tristă!… De parcă
toate
poemele din ea
ar fi
despre menajerie
însă în
ea
de fapt
nu
există niciun zoo-poem…
Viaţa paralelă a lui
Ghilgameş
Primul
fragment
Încep a
depăna povestea lui Ghilgameş ca pe un Ghil-
Ghem.
Acesta ar fi un fragment periferic
dar
oarecum simetric între cele două vieţi paralele
ambele
ale unui şi aceluiaşi personaj – ba nu,
e bine
să spunem erou – central
din
exoticul trecut oriental. Ghil-
Ghem
prieten cu Enkidu care
pe aici
şi în alte fragmente e un fel de vino-te-du
adică
du-te-vino
prietenul
navetist prin tăbliile de argilă
prin
care merge să-l răpună pe Humbaba (căruia
fireşte,
niţel peiorativ i-ai putea spune huma din care fu făcută baba
sau
huma pentru baba). Ba mai mult decât amic
îi este
Enkidu lui Ghilgameş, care a zis: „Odată ce
suntem
ambii de
tu şi
cu mine ne suntem ca şi Eu-Frate
cu
inimile de acelaşi destin legate”. Fireşte
era
prin vremuri când omul, alb sau destul de smolit,
încă nu
ştia de alter ego,
astfel
că noţiunea Eu-Frate e ceva mai neaoşă
încondeiată
frumos în cuneiforme
în lanţ
leit ghioşă, imaginată de mine
modest
narator circulator între tăbliile de argilă
şi
postmodernism, când deja literatura
nu mai
este dusă prevenitor de zgardă
nu
cumva să o ia aiurea (de aia dânsa o şi cam ia
pe
ici-colea, pe-alăturea). Totul e o mare revizie
de
ierarhii, inclusiv în personaje
astfel
că văd pe impertinenta regină Iştar
angajată
a da la strungă animale bărboase la un căprar
ce
mulge lapte într-un uriaş şiştar – asta
drept
pedeapsă pentru aroganţa cam sfidătoare
de a-i
fi spus simpatizatului nostru: „Hai, Ghilgameş,
fie-mi
de bărbat,
dăruindu-mi
maturitatea şi bărbăţia trupului tău!” (uite aici
şi
prima întrebare: Oare
în
tăbliile cu cuneiforme să fi existat şi semnul de întrebare?…),
iar
când Iştar auzi: „Nu!”
i se
cutremurară podoabele scumpe
demne
de sânii ei împărăteşti. Oricum,
chiar
de eşti regină,
poţi să
o păţeşti. (Mai târziu, în timp şi istorie,
avea
să-i fie vitregă soarta
şi
reginei Cleopatra… sau: Cleopatria…) – în fine (de etapă)
acesta
e primul fragment periferic despre
Ghilgameş
oarecât himeric
ticluit
în vreo două zile în singurătate,
cam
disperate,
când
doar propria inimă îmi rămăsese de prieten înţelegător,
prieten
de ajutor
împreună
cu care l-am lăsat pe Ghilgameş în pace
la
poarta cetăţii sale natale Uruk
de unde
revine acum fantezia mea
şi unde
am să mă mai duc.
* * *
Pomul
vieţii nu are mare lucru în comun cu primăvara –
el nu
înfloreşte obligatoriu în mai
putând
să o facă iarna toamna sau vara;
pomul
vieţii nu are nimic esenţial în comun cu vara –
fructul
lui nu se coace obligatoriu în iulie august
putând
să se pârguiască în miez de iarna primăvara toamna;
pomul
vieţii nu are nimic în comun cu toamna –
el nu
se desfrunzeşte obligatoriu în octombrie
putând
să o facă în aprilie februarie sau iunie;
pomul
vieţii nu are nimic în comun cu iarna
când e
ger de crapă lemnul
inclusiv
tulpina pomului
scândura
sicriului…
…Ghici
ghicitoarea mea: cu ce
cu cine
are ceva în comun
pomul
vieţii?…
Pe principii de egalitate
Nu mai
e cazul să o spun că biblioteca
e un
model de democraţie sui generis
iar
prin democraţie e
mai
ales
un
perfect exemplu de egalitate
astfel
că vreunui bibliotecar foarte sensibil
în
stare să audă cu întreaga fire
nu doar
cu timpanele
uneori
i se întâmplă să distingă cum
din
raft
câte o
carte le strigă celorlalte cărţi:
–
Eu am 333 de pagini!
cine
dintre voi are
nici
mai mult
nici
mai puţin decât
exact
333 de pagi?!
Pentru
ca
să nu
mai fim la cheremul cititorilor mofturoşi
şi cam
leneşi, ci
în
deplină egalitate de efort
să ne
citim reciproc
una pe
cealaltă!
Părere sau doar senzaţie
Mi se
pare absolut întemeiată părerea
sau
doar senzaţia că
a ucide
timpul (cum zice expresia idiomatică
şi cam
idioată)
e mult
mai uşor
decât a
ucide o muscă
un
ţânţar
o
molie… – a ucide timpul…
Pauză de cumpănire
Înainte
de a purcede la ce ai tu
pur şi
simplu
de
săvârşit
gândeşte-te
la dumnezeiescul desăvârşit
după
care
nu este
exclus să renunţi la
ce ai
tu pur şi simplu
de
săvârşit.
Stegarul seminţeniei
noastre
urc expus rătăcirilor verticale
şi de acolo de sus îl văd pe stegarul Rilke
Leo
Butnaru, 2003
Nouă,
învinşilor, rămaşi sus
Impuşi
să ne predăm
nu ne-a
fost dat să vedem zborul lui din prăpastie.
Noi,
captivii rămaşi sus, nu am văzut
ceea ce
se întâmplă odată la sute de ani
după
marile înfrângeri
din
crestele munţilor
de data
aceasta – de pe culmile Olimpului.
Le-a
fost dat să vadă doar celor de jos
de la
poalele prăpastiei cum
dintr-o
dată
prinse
a flutura o mare aripă şofrănie
în
zborul ei iute şi amplu spre pământ
spre
coroanele dafinilor prin ele
cu fel
de fel de cuibare.
Părea
că ar cădea un înger ce avea o singură aripă
cea
care flutura şofrăniu lângă unul din umerii săi.
Însă,
chiar olimpian fiind, evenimentul
era
atât de simplu (nu se poate spune şi banal
din
cauza prea rarei sale întâmplări pe lume – la
ziceam
poate
că sute
sau
chiar mii de ani o dată)
vorba
fiind că stegarul armatei noastre de înfrânţi
rămaşi
sus, pe culmile Olimpului
în faţa
adversarului de neînfrânt; deci
stegarul
ţării noastre, s-ar putea spune,
se
aruncase în prăpastie
ţinând strâns în mâini
lângă umărul drept
şofrăniul seminţeniei noastre
aripa lui ce fâlfâia amplu,
zbârnâitor
în acel zbor
în acea cădere
în acea
putere…
Arderea
Da
arderea
de tot.
Pentru
că din eventualul său stârv
pasărea
Phioenix nu renaşte. Ci
doar
din scrumul
arderii
sale de tot.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Felicitari!
RăspundețiȘtergere