Magda Ursache
SURPRIZELE POSTERITĂŢII SAU LISTA
DE MARMORĂ
Hotărît lucru,
spre osebire de cei ce văd doar suboameni în români şi-n scriitori doar
hahalere, păcătoşi patenţi, „pragmatii”, caractere deformate de comunism (nu că
n-ar fi destui şi din ăştia), Ion Lazu, spirit independent, dar şi idealist, nu
suferă de depresie naţională, nici de indiferenţă la martiriu, ba chiar taxează
apăsat aceste maladii, vrînd să le vindece. Cum?
Luptînd pentru aducere aminte corectă, rememorînd eliticidul (Virgil Nemoianu îi spune astfel) din
vremi de coşmar social-politic.
Lazu are „o
părere înaltă” (sintagma sa) despre scris şi scriitori. Şi nu se întreabă, ca
atîţia alţii, cum e posibil să ai o satisfacţie etică atunci cînd eşti scriitor
român. Conu Ionu face parte din categoria condeierului modest-orgolios (ca
Mircea Ivănescu, neezitînd să spună despre un cobreslaş, Marin Sorescu:
„Oricum, era un poet mai bun decît mine”). Deloc lipsit de ceea ce s-ar putea
numi gust afectiv, are
vocaţia rară a prieteniei (ca Breban, Alec Ivasiuc şi Nini Stănescu, Ioan
Lăcustă şi Costi Stan, Adrian Alui Gheorghe şi Aurel Dumitraşcu...). RecomandHimera
literaturii, scrisă la două mîini de cărţarii parteneri de dialog, Ion Lazu
;i Ion Murgeanu, ce-şi ţin himera aproape, ca pe un animal de casă.
Poetul Ion Lazu
nu este „un fel de spirit pedepsitor în lumea scriitorilor” ca poetul Cezar
Ivănescu; îi vede pe ceilalţi cum trebuie să-i vadă şi ne ajută şi pe noi s-o
facem: cu înţelegere, stimă, respect, cu preţuire colegială. Recunoaşte harul
înaintaşilor de scenă naţională ca Arghezi, dar ţine cu victimizaţii de soartă;
pune accent, în jurnale, pe cei care n-au cedat doctrinei roşii, nu pe fricoşi,
laşi, adaptaţi, oportunişti.
Vă avertizez: Odiseea plăcilor memoriale (Ed. Biblioteca Bucureştilor, 2012),
aşezată sub un motto din Mircea Vulcănescu: „Vreau să mă devotez, nu să
poruncesc”, nu-i carte reconfortantă. Gib I. Mihăiescu, mort la 41 de ani, a
fost dus pe umeri la groapă de „greii” Cezar Petrescu, Pamfil Şeicaru, Nichifor
Crainic, Ovidiu Papadima, fapt ce-l provoacă pe Lazu să întrebe: „solidaritate
de breaslă. Unde mai întîlneşti aşa ceva?” La înmormîntarea Hortensiei
Papadat-Bengescu, stinsă în mizerie, n-au ajuns decît N. Balotă şi Ion
Negoiţescu. Iar placa în memoria marii doamne a prozei e nefinalizată: zonă în
renovare. Nefericitul N. Caradino a trăit (altă închisoare decît cea politică)
sechestrat în apartament cam trei ani, pînă-n moarte, de „o nebună”. Postum, e
nedreptăţit, ca şi-n viaţă. Măcar Victor Kernbach a fost dăruit cu un subit: a
murit în seara cînd a încheiat cea de-a şaptea corectură la Dicţionar mitologic; a mers la
fereastră, a respirat adînc de două ori şi s-a stins. Subitul dorit de Şerban Cioculescu.
V. Nicorovici, însă, a făcut atac de cord în baie; opărit, l-au scos
într-un sac... Ioan Lăcustă n-a apucat să ofere ultima carte cu dedicaţie. Exemplarele dinLuminare au rămas pe rafturile ticsite, în
apartamentul pustiu.
Şi cîte
surprize nu face posteritatea! Placa ştiută a lui Perpessicius de pe strada M. Eminescu (sublinierea îmi aparţine) a fost dată
jos în schimbătorul april 2007. Doamna Gopo a vîndut casa lui Fane
Spoitoru, care a înlăturat iute placa lui Ion Popescu Gopo. Ce-i păsa lui de
premiul de la Cannes ?
Alţi ghinionişti: bunul Al. Vlahuţă (casă demolată, placă dispărută); nici
vechea casă a lui Ioan Alexandru nu mai există. La Teatrul „Victor Ion Popa”
din Bîrlad nu se ştie cînd a murit patronul spiritual. Proprietarii actuali ai
casei lui Mihail Sorbul se răzgîndesc după ce aprobaseră şi neagă că ar fi aprobat.
Medicul care a cumpărat casa lui Sorin Titel „zice de la început NU”. Tot
doctori, dar deloc fără de arginţi, sunt şi cei care se opun să se fixeze
dreptunghiul de marmoră pe casa unde a locuit 44 de ani Mircea Ştefănescu, fiu
de erou în primul Război Mondial. Fiica nu putuse recupera locuinţa, devenită
policlinică, desigur, cu plată. Placa Cellei Delavrancea se află pe peretele
unui restaurant chinezesc. Proprietarul casei lui Păstorel e un turc; „vine din
SUA la sfîrşitul lunii”. Ce epigramă ar fi compus Teodoreanul! Nici Banu
Rădulescu (1924-'98), fondatorul revistei „Memoria”, n-are parte de placă:
locuinţă în renovare.
Ion Lazu dă
seamă despre o adevărată campanie de front pentru realizarea proiectului
aprobat de USR. À rebours,
pune plăci comemorative într-o vreme cînd se demolează valori, cînd unii
visează la placa tombală a întregii literaturi române. Lazu luptă cu reaua
credinţă şi voinţă, cu ingratitudinea cobreslaşilor. Poate din pricina asta Al.
Kiriţescu, mult timp funcţionar SSR, nu s-a vrut şi membru, sătul de „gaiţele”
din bestiarul scriitoricesc. Vasile Nicolescu, paralizat după un accident
cerebral, 7 ani în scaun cu rotile, într-o casă revendicată, a fost părăsit de
cei pe care-i ajutase. Căzuse în stradă după ce se topise romanul lui Romulus
Zaharia, cu B.T.-ul său; în altă variantă, după ce i se imputase costul unui
film (7 mil., cînd o maşină Dacia era 70.000 de lei). Proprietăreasa casei lui
Mihail Dragomirescu refuză placa, aşa cum refuză şi „criptocomuniştii şi
securiştii” din cartierul Primăverii să aprobe placa pentru Nae Ionescu. N-au
dat ei accept nici pentru George Macovescu, de altfel, care i-a închis gura
disidentului C. Pârvulescu la congres. „Putem să vorbim? întreabă Lazu, la
interfon. Răspuns sec: Nu putem!”.
Pricep invidia
lui M.R.P. pe Tudor Arghezi, pica lui Marino pe Călinescu, ciuda lui Beniuc pe
Blaga, dar de-a dreptul incriminantă e nepăsarea urmaşilor. Soţia
supravieţuitoare se ocupă de ale ei, la fel fiul, fiica...; sunt chiar
plictisiţi ori agasaţi de proiectul USR. Soarta bibliotecilor e şi ea tragică:
volumele cărturarului Eugeniu Speranţia, refuzate de biblioteca universităţii
din Cluj, au ajuns în saci (ah, doamnă Speranţia!), la gunoi; Leontina Niţelea
vrea să scape de biblioteca lui Beniuc; postdecembrist, preţioasa
bibliotecă-donaţie a lui Traian Chelariu din Casa cu Absidă s-a risipit.
Ion Lazu nu se
vaietă din cauza piedicilor enorme întîmpinate. Efortul său cotidian în folosul
obştei, i se pare „semn al normalităţii”. Normalitate? Cînd Asociaţia din
Bucureşti nu deţine nici adresa fostului preşedinte, Zaharia Stancu, „ceea ce
pare incredibil”? Nu se ştie la
USR unde a stat Lucian Raicu; lipsesc adresele lui A.E.
Baconsky, Ivasiuc, Velea, Al. Dima şi cîte altele. Nu se cunoaşte la Uniune unde au vieţuit,
măcar după închisoare, D. Caracostea sau Romulus Dianu. Dosarele au dispărut la Revoluţie (majuscula
aparţine lui Ion Lazu, eu prefer sintagma lui Mircea Iorgulescu: „lovitură de
stat revoluţionară”).
„Nici USR, nici
Muzeul Literaturii Române, ne aduce la cunoştinţă I. Lazu, nu au un control
asupra a ceea ce s-a făcut deja pentru memoria scriitorilor dispăruţi”. Cît
despre exilaţi, ei rămîn exilaţi. À propos: ICR, că nu ştiu, o fi realizat
plăcile pentru diasporă?
Cum secretara
n-are agendă, necum electronică, Ion Lazu depistează adresele nu la Uniune , cum ar fi fost
firesc (nici la Copyro
lista nu-i completă), ci în ghidul Paginilor aurii; le vînează prin cărţi vechi
de telefon, la
Biblioteca Academiei , pe Internet... Cooperanţi sunt tot
cărţarii ca editoarea Elis Buşneag, ca Pan Izverna ori ca Nicolae Ţone. Nestorul
„Scînteii”, Ignat, nu ştie nici o adresă. Rîde de victima sa, Ben Corlaciu, pe
care l-a întîlnit la Paris ,
în rasă de călugăr. Aşa i-l „pictează” lui Lazu, în uitarea vinei proprii.
USR n-are nici
bani, nici oameni pentru proiectul început în 2007. La fel, Asociaţia
Bucureşti, la fel Muzeul Naţional al Literaturii Române. Deşi o placă (după
calculul Lazu) ar costa mai puţin decît o coroană de flori; şi cîte nu se
risipesc, cu sutele.
Patetic spus de
prozatorul Lazu, în luptă cu boala uitării scriitorului: „fila de piatră
marmoreeană pe tîmpla casei în care a trudit neştiut, nesperînd nimic de la
nimeni”. Ba sperînd în cernerea sitei istoriei literaturii, care să-i aducă
postum şi această lumină – lumînare: placa in
memoriam.
Confraţii se
fofilează să dea o adresă, din invidie, dispreţ, ură, dar şi din indiferenţă. Pe
Viola Vancea, din Apolodor, o deranjează zgomotul; Lazu aşteaptă „pînă ce va da
colţul la bloc cu întreaga ei pălărie”, sătul de „discuţii agasante şi
sclifosite cu ea”. Amara constatare a autismului
generalizat o face în
„săptămîna patimilor” plăcilor memoriale. În fapt, anul patimilor, 2007.
Maladia scriitorului, trudind solitar asupra hîrtiei, cînd ar trebui să fie solidar, să-şi cultive spiritul
de comuniune, comunitarul. De-asta au şi ajuns (unii) precum cîinii comunitari.
Vorba lui Tudor Muşatescu rămîne actuală: „confraţii se cunosc, dar nu se
recunosc”.
Dificultăţi
enorme întîmpină „pe teren”. Geologul prospector, antrenat să citească hărţi şi
să uzeze de busolă, caută şi caută adrese. Muncă titanică. Gestul nobil de a
umple cu dreptunghiul alb „golul ce se cască în urma celor plecaţi” se izbeşte
de spaima de „recuperatori” a locatarilor prea prudenţi. Discuţii, pertractări
prin uşi întredeschise sau închise. Modestul omagiu nu primeşte aprobarea
preşedinţilor de scară inepţi, de o ignoranţă vastă.
Ca să ştim cum
stăm: pe strada lui N. Cartojan nu s-a auzit de Cartojan. De Paul Zarifopol
locatarii n-au auzit şi refuză. Habar n-au cei din Cîmpia Turzii că ar fi
locuit acolo Noica. În Schitu Măgureanu, greu găseşti pe cineva ştiutor de
Brunea-Fox. De Iorgu Iordan, „amic URSS”, posesor a trei apartamente la etajul
II, s-a auzit, cum să nu?
Un colocatar
„l-a cunoscut pe Sorin Titel, dar n-a citit. De ce să exagerăm?” Iosif Naghiu? Nu cunoaştem. Habar n-are
nimeni de Iordan Chimet în blocul lui. Eugen Botez (Jean Bart) e nume de stradă
şi de parc, dar un colocatar crede că era actor şi „i-o trăgea Licăi
Gheorghiu”. Placa
lui Bart, comandorul, a fost pusă nu de USR, ci de Liga navală română, în 2003.
Proprietarii
naţionalizaţi nu vor placa mateinului Radu Albala pe faţada casei lor, spre
mirarea doamnei Albala: veniseră prin schimb de locuinţă.
Cu unii
posteritatea e neîndurătoare, nu destul că au fost arşi de vii ca Nessus. Cei
ce stau în casa de unde Pandrea a fost scos în stradă, în '48 şi condamnat la
10 ani de închisoare spun nu. Refuzat, notează Lazu în jurnal, „fără
explicaţii”. O soacră a cuiva dintr-un bloc n-a auzit de poetul Dumitru
Alexandru, mort la 62 de ani, care a făcut şi puşcărie pentru omisiune de
denunţ. Se repede să înţepe ca o muscă tze-tze şi ameninţă să arunce placa „în
bălării”. Şi pe Ion Lazu îl desconsideră. Cică nu-l citeşte nimeni, nici ea! Într-o
marţi, Ion Lazu primeşte vestea că s-a dat jos placa lui Vasile Băncilă. Sancta simplicitas!
Istoricului
literar (de Veche) Ştefan Ciobanu (1883-1960), nepotul Ion Lazu i-a fixat,
pios, o placă în B-dul Ghica Tei. Şi pentru că se trage din marele unionist,
care s-a opus, alături de Iorga, Inculeţ, Pelivan, semnării Ultimatumului, fost
ministru al Culturii şi Cultelor, Lazu i-a moştenit stofa de debateur. Se zbate, insistă, nu
cedează neam. „Mă credeau geamgiu”, mi-a spus odată bonomul, cu autoironie
fină.
Pe vreme închisă sau pe arşiţă, conu Ionu sare în 135,
coboară în metrou, urcă în troleu; exasperat de RATB şi de autobuzele
arhipline, de traficul imposibil face pe jos drumuri nesfîrşite; traversează,
dă ocoale, merge înainte şi înapoi, se rătăceşte printre blocuri numerotate
fantezist, bîjbîie după vreo scară intruveră... Nedumerit de o indicaţie
greşită, se dumireşte şi găseşte. După 5-6 ore de alergătură, identifică, dacă
are noroc de zi bună, 5-6 adrese. Serile? Este retezat. El spune „desnodat”. O
notaţie a diaristului m-a cutremurat: vede iniţialele R.A.R. pe sonerie şi pe
cutia de tablă, dar nimeni nu răspunde. Dus prea devreme, Radu Anton Roman; ca
şi George Pruteanu, ca şi Mircea Dinutz.
Cu obstinaţie,
Ion Lazu explorează ganguri, intră în pasaje subterane infecte, în curţi
sordide, cu cîini neprietenoşi şi cu locatari mai agresivi decît zăvozii,
isterici, senili, proşti. „Cine e acest Ion Iuga? Nu l-am găsit în Călinescu”, face reprezentanta
comitetului de bloc, profă de română. Ce să-i mai explici căIstoria... s-a oprit la 1941? O cucoană opinează
că „Uniunea ar face mai bine să-i ajute pe scriitorii în viaţă [...] Să-l ajute
pe Cărtărescu, care de 20 de ani trăieşte numai din burse în Europa şi
America şi s-a tradus în nenumărate limbi străine”. „Poate că dimpotrivă,
el ar trebui să înceapă să-i ajute pe colegii săi din Uniune”, se enervează
cumsecadele domn Lazu.
În cartierul
Primăverii, „high-life-ul comunist”, e mai uşor să descoperi vilele în care au
stat Beniuc, Stancu, Ivaşcu (acum, instalat senatorul Triţă Făniţă), Jebeleanu:
„altfel îţi vin ideile roşii sub condei, după ce te-ai încuibat în ditamai
viloiul”, oftează Lazu, după ce s-a rătăcit pe Calea Socialismului ca să afle
adresa lui Labiş, pe o stradă amărîtă, Miletin, nr. 14. Să locuieşti la vilă,
bine hrănit de Gospodăria de Partid, bine păzit (de clasa muncitoare?) şi să
militezi pentru crezul egalitarist! Elita conducătoare? Ba elita condusă,
oportun staliniza(n)tă. Cînd cucul din ceas n-a mai strigat, ca-n celebrul banc
anticomunist, Le-nin, a strigat Gor-ba-ciov; cînd nu mai striga Dej, striga
Ceau-şes-cu şi strigă acum Băses-cu-cu. „Intelectualii publici” (cu termenul
lui Richard Postner) n-au rămas independenţi înregimentării în partide; s-au
supus comenzii politice contra cost(uri): poziţie socială, profit bănesc,
celebritate, măcar gloriolă.(...) Cît timp Traian Chelariu are parte de o placă
pe casă nelocuită (Casa pe nisip e titlul „iconarului”, volum publicat
în Ed. Glasul Bucovinei, Cernăuţi, 1940) şi-n Pitar Moş, în casa marelui exilat
care ar face cinste oricărei literaturi, Vintilă Horia, nu este muzeul meritat
ci reprezentanţa firmei Renault, lista lapidară a lui Ion Lazu musai să
fie selectivă cu „toboşarii timpurilor noi”; Cenzura morală e mai
necesară decît oricînd.
„Uitarea e sora mai mică a morţii
însăşi”, avertizează diaristul Ion Lazu, împărtăşindu-ne odiseea românească a
plăcilor memoriale.
(va urma)
(va urma)
Mulţumesc din toată inima, Dle Leo Butnaru pentru gestul generos de a posta pe blogul Dv cronica dnei Magda Ursache la cartea mea despre odiseea punerii plăcilor memoriale pentru peste 200 de scriitori. Pe Domnia voastră chiar vă doare chestiunea valorilor culturale româneşti aflate de-o vreme în cădere liberă. Dumneavostră, prin tot ce scrieţi şi prin întreaga prestaţie în lumea literară a vremii chiar meritaţi numele de scriitor român, oriunde v-aţi afla.. Devotat, Ion Lazu
RăspundețiȘtergere