MISTER, LUME ALTERNATIVĂ?
– Ce rol acordaţi nopţii în
viaţa dvs.? Timp de odihnă sau lume alternativă, misterioasă, cu un alt regim
şi cu alte legi? – ce anume înseamnă pentru dvs. noaptea?
–
Noaptea este apanajul tinereţii, alchimia extragerii tale – a celui din viitor,
matur, – din propriile-ţi vise şi
oboseli, care pot fi (însemna) şi lecturi, dar şi dragoste, astronomie de
amator care priveşte, holbat, bolta înstelată, dar şi poezie iscată în – pardon!
– scăfârlie, de sete de mister, dar şi de – asta e, asta a fost! – beţie din
necaz sau din – ce mai, s-a întâmplat! – prostie... În noapte ţi-ai scris multe
poeme sau pagini de proză, când te întâlneai cu Muza sau cu... Hurmuza
halucinaţiilor lui Turnavitu sau... Turnavinu... Cred că noaptea este ţărâna
din care încolţim de fiecare dată în geana zorilor. Geaba nu ne place noaptea –
ea, declanşatoarea de inspiraţie, plăceri, fericire şi... resemnare. Numai
iubind foarte mult, poate că (şi) – biblic (măsliniu, ca tenul Sulamitei!)
noaptea,
înţelegi ce ai de pierdut: viaţa, întru (deşer)tăciunea (deşer)tăciunilor.
În fond, de profundis-ul nostru, propria noastră intimitate nu poate fi
perceput(ă), vag, misterios... rudimentar-poetic decât ca o noapte... – luminoasă?
– nu, mai curând – fructuoasă. Noi ne formăm caracterul nu în plină lumină, ci
în abisul subliminalului noptos. În imensitatea nopţii se întâmplă (dep)lina, (dez)lănţuita
boemă a noastră – de multe ori, a inşilor care, la oara şapte dimineaţa, îşi
pun cravata şi pleacă la stupide slujbe... serioase, înalte, – pleacă în
serviciul patriei, clişeelor sociale şi Uniunii Europene.
Noaptea
este spaţiul libertăţii. Cel puţin, de creaţie. Cel mult, de... greaţie...
Noaptea, îţi poţi spune poveşti ţie însuţi, când eşti de şase sau de şaizeci de ani. Noaptea e mai uşor să
trăieşti, noaptea e mai uşor să mori.
Dar
noi nu prea cunoaştem aceste lucruri, pentru că, noaptea, pur şi simplu, şi
predestinat, dormim. Noaptea ne este dată pentru a fi mereu curioşi faţă de noi
înşine, faţă de lumea pe cvasimoarte în somnul ei. Iar concluzia ar fi
că omul, nici astăzi, de la
Ghilgameş încoace, nu a înţeles pentru ce i-a fost dată (şi)
noaptea...
Dacă
aveţi curajul să vă reamintiţi de latura noptatică a sufletului, recitiţi-l pe
Dostoievski, cel mai nocturn-dramatic dintre scriitori. Pentru că dramatismul
nu înseamnă horror, ci două-trei pagini de Dostoievski, în care unul
dintre fraţii Karamazov sau preacinstitul monah încearcă să se dumerească
asupra luminii care devine moarte (dacă îmi amintesc eu bine, când tăciunele
crizei scrie pe destinul nostru).
Eu
unul consider că noaptea ne-a fost (ce)dată pentru orice altceva, numai nu
pentru somn. Iar, iniţial, existenţialismul era exact pe invers: ziua – se
dormea, noaptea – se trăia. Noaptea e, pur şi... compus, o altfel de lumină,
care opune rezistenţă. Voinţa nu are... curaj în plină zi, ci se naşte doar în
forţa de opunere a nopţii.
Noaptea
cosmosul e în starea în care îl poţi (re)simţi, fiziceşte, pe propria-ţi piele.
Noaptea e Maldoror şi Zarathustra şi regretul că niciodată nu ai putea citi cât
ţi-ai dori – noaptea e cortina după care se află bibliotecile cu toţi
Ar(t)istofanii şi Shakeaspearii izvoditori de spectacole sau circ nu totdeauna
pus(e) în relaţie cu pâinea. Ea îşi joacă spectacolele (viselor), iar tu crezi
că ai putea să-i acorzi un rol, cum zice întrebarea.
Noaptea
înseamnă alte legi pe care le legi ca tei de curmei. Ea – suportând orice
comparaţie ca alt regim de combinaţie cu finalitate în... fatalitate. Noaptea iţi dai seama cât de
irelevant au scris despre noapte unii din marii poeţi – „Imnul nopţii” al lui
Alphonse de Lamartine, în special în primara românizare a lui de către Ion
Heliade Rădulescu, aduce probe că traducătorul român, nu de puţine ori, este
superficial... Salvează oarecum situaţia „Imnurile nopţii” ale lui Novalis
care, totuşi, nu năvălesc convingător, dar, parcă, ar fi ceea ce se crede,
uneori – elocvente discursuri despre fuziunea mistică dintre no apt e, cum ar zice ardeleanul, – adică – dom’le,
ăsta e apt de ceva chiar şi noaptea, când, începusem să presupun, că deja e
pe ducă (pe pustii!) fuziu(niu)nea (sovietică) dintre noapte, nelibertate şi
moarte, pentru că, zicea Schopenhauer, somnul raţiunii naşte monştri. Astfel că
nu poate fi vorba (sau tăcerea) doar de noaptea naşterii, doar de noaptea...
nupţială, de furt a miresei, ci şi de
noaptea încercării fatale, noaptea morţii, pentru a triumfa libertatea.
Cea mai mare parte a lumii, ca indivizi, e concepută
noaptea... Juan Della Cruz, spaniolul, zicea prin secolul XVI: „Ce dulce mi-i
să ştiu izvorul alergător în bezna nopţii. În noaptea aceasta întunecoasă, ce
se cheamă viaţă, ferice de cel care, cu credinţă, se va atinge de undele lui.
În bezna nopţii în el îşi au începutul toate râurile fiinţării, pe când
începutul lui (izvorului) în vecii vecilor nu-l vei găsi în bezna nopţii”.
Noaptea e pentru a-ţi căuta drumul, întru evadare, de
a-ţi da drumul întru libertatea de dincolo de jenă, de a ţi se lua drumul, dar,
dacă te salvezi, – e de a-ţi croi drum... Iar dacă admitem că noapte înseamnă
ceea ce s-ar numi „a-ţi da drumul”, ea nu e totdeauna şi ceea ce s-ar zice –
„a-ţi da” dreptatea. Pentru că noaptea e subiectivitatea (însăşi, alias – sui
generis).
Noaptea, nu o singură dată, mi-am amintit şi mi-am zis
că, probabil, nu fără noimă Nikolai Berdiaev, prelungind tradiţia lui Vladimit
Soloviov, pe cea a romanticilor germani şi a teologilor, scria că umanitatea
s-ar afla în pragul unei epoci nocturne (sau: a nopţii). Acest rus celebru opina
că: „Fireşte, toate timpurile pot fi împărţite în cele de zi şi cele de noapte.
Şi timpul, pe care îl creează maşina, cel al civilizaţiei tehnicii, este un
timp nocturn. Aceasta e o nouă noapte a creaţiei (genezei), pentru că lumina
soarelui poate să se stingă (termine)”. Iar până aici, în secolul precedent
(faţă de al lui Berdiaev), XIX, teologul şi naturofilosoful Gottwald Heinrich von Schubert publica o carte despre partea nocturnă a sufletului. Chiar el a fondat
ştiinţa despre componenta nocturnă a sufletului (subconştientul, precum avea să
spună Freude) care, de regulă, este tăinuită de conştiinţa de veghe, uneori
manifestându-se ca vis, care poate sugera ceva ce s-ar putea întâmpla în
realitate; fiind presentiment, care creează ceea ce se numeşte dedublarea
personalităţii.
Noaptea e totdeauna prima parte sau doar – o parte din
ceea ce ai vrea să spui, să scrii, până a te (tre)Zi. Astfel că verbul „a treZi”
e chiar unul bine gândit: a nimeri în Zi (şi tu ceva). Dixi!
Apostrof,
nr. 3, 2009
cred ca numle neamtului poate fi corectat: heinrich, nu Henric si von, nu fon...
RăspundețiȘtergereasemenea greseli survin de regula cand se retranscrie din limba rusa