3.II.1987
Cu o sâmbătă în urmă – interviu cu
Ion Suruceanu. Am descărcat pelicula vorbăreţii sale inspiraţii (nu pun aici
nici pic de ironie…). Alegem noi ce trebuie. Comandat de revista „Moldova”.
14-20.II.1987
Deplasare la Cernăuţi. Sărbătorirea
lui Ion Chilaru. Călătorie la Hotin.
Fortăreaţă semeaţă, ici-acolo cu orgoliul potolit de ruinare.
Am contemplat-o îndelung, ascultând explicaţiile dubioase ale bătrânelului ghid
pre nume Snegur, raportându-le la adevărul adevărat. De altfel, asemănător cu
ce ni se întâmplase acum câţiva ani la Cetatea Albă. Asta e, mulţi încă nu ţin
cont de ceea ce se spune astăzi, că emiterea jumătăţii de adevăr e mai rea
decât minciunea.
Vizite la Chilaru , Zegrea, Tărâţeanu,
Crigan, Leviţchi. Ultimul a primit apartament nou. Aici şi auzim, la telefon,
de la Lutic ,
cutremurătoare veste a sinuciderii lui Pavel Boţu. Presupuneri, versiuni,
nedumeriri… Pe la trei-patru de noapte îmi telefonează Andrei Burac, bântuit de
insomnie. Discutăm cazul, persistă starea de descumpănire.
Interviu pentru radioul Kiev,
imprimări versuri pentru radioul regional şi cel ce emite pentru străinătate.
Promenade prin oraş. Universitatea, cu stema zimbrului, cimitirul cu mormântul
lui Aron Pumnul. De altfel, dacă mă gândesc la ceea ce văzusem anul trecut, cimitirul
e tot mai în delăsare, norii de ciori pângăresc absolut totul… Se vede că
administraţia municipală e departe de orice grijă faţă de memoria trecuţilor
din viaţă, faţă de atâta istorie jalonată de cripte şi dolmene… Dezolantă
nepăsare.
Întâlniri cu cititorii la Hotin : Leviţchi, Chilaru şi
subsemnatul. În „Istoria literatrurii…” aflu câteva însemnări ale lui Geo Bogza
despre Hotin şi Bălţi.
De data aceasta, băieţii ceva mai
uniţi, ceva mai îngăduitori unul faţă de toţi ceilalţi. Imperativul
înţelepciunii pare să fi început a-i secunda.
La librărie aleg cărţi.
Ceaţă deasă. Autobuzul înaintează
anevoios, întârziind cu vreo două ore. Autogările produc impresii neplăcute:
prost amenajate, prost întreţinute, departe, foarte departe de a fi curate.
22.II.1987
An. Ciocanu îmi reproduce
cuvintele pe care le-a spus la funeraliile lui Boţu preşedintele sovietului sătesc din
Prioziornoe (fostul Ceamaşir) Munteanu: „Pavele, ai fost ca un luceafăr al satului nostru…” Dar ce
a fost totuşi cu sinuciderea? Probabil, laşitate…
Ultima discuţie pe care am avut-o
cu P. Boţu: început de ianuarie, la întrunirea colegiului redacţional. Prezenţi
şi Gh. Vodă, E. Botezatu, şefii de secţii, alţii. Am propus, şi am fost
susţinut, să nu mai publicăm fragmente de romane, care nu oferă revelaţii, plăcerea
lecturii, ci mai curând duc la confuzie, nedumerire.
Trec pe la cimitirul central. Boţu
a fost înhumat alături de Em. Bucov. Neîmpăcaţi în viaţă, aici s-au împăcat…
Ambilor: Sit tibi terra levis.
23.II.1987
Să amintesc şi de acest lucru? Că
S., chişinăuianul, publică în „Zorile
Bucovinei” semnând cu mai multe pseudonime. Dar cum să te ascunzi, având nişte
versuri atât de rectilinii? Ultimul său pseudonim e luat de la un prozator:
Constantin Munteanu.
T. Ştirbu îmi spune că de la
revista „Plamea” („Flacăra”) din Bulgaria au solicitat câteva note
bibliografice şi fotografia mea. Titi zice că le-a expediat. Probabil, o fi
ajuns acolo unele traduceri din poezia mea.
De ziua armatei, colegele de
redacţie ne oferă câte un mărţişor şi câte o… lumânare. „Când nu se va urca
temperatura în termometru, să apropiaţi de mercurul lui flacăra lumânării”. Asta
e cu încălzirea în apartamente…
24.II.1987
Dimineaţa, transcriu două rânduri
de la miezul nopţii:
– Un jurnal intim nu este în
exclusivitate argumentul vieţii posesorului, scriitorului său, ci înfăţişează
inevitabil argumentele existenţei mai multor oameni, a unei comunităţi – în
ultimă instanţă.
– Un scriitor de jurnal se
caracterizează şi autocaracterizează prin ceea ce selectează, prin ceea ce-i
pare interesant, demn de atenţie pentru a fi cules din zile şi transcris sub o
dată sau alta cronologică.
25.II.
La ministerul culturii –
totalurile concursului orchestrelor de muzică populară. Prezenţi – Iovu,
Crăciun, Blajinu, Ţibulschi, Sobieţchi ş. a. Trec cu privirea prin texte:
valoare modestă. Am înţeles din aprecierile altora – muzica e mai la înălţime.
Premii – cu duiumul.
La un moment dat, Ion-Gheorghe
Şvitchi ne arată, mie şi Ludmilei, o fişă de contract. „A cui e semnătura
aceasta?” întreabă. Nu mă dumiresc ad hoc. Întorc fişa pe cealaltă parte. La
punctul autorul: Boţu P. P. Nimic mai mult, decât această semnătură. Pentru
ce şi sub ce e pusă – nu e clar. Situaţie şi aceasta…
Am luat de la editură pentru
tradus patru nuvelete din literatura georgiană pentru copii. Dar nu le-am dus
la capăt pe cele ale lui V. Golâşkin. Încă vreo zi-două de criză şi, neavând
încotro, mă înfig serios şi bosumflat în texte. Din rezultatele cu traducerea:
a apărut ediţia a doua a „Primei dragoste”, volum în care am tradus Bunin
(„Dragostea lui Mitea”), Turgeniev („Asea”), Iskander („Scrisoarea”)…
Astăzi mi-am luat (prin comandă
particulară) un nou caiet pentru jurnal. Prezentul a fost început în ultima zi
din ianuarie 1985. Când va veni timpul recitirii lui? Al lansării editoriale?
Poate, parţial, selectiv, cu precauţie de a nu ofensa.
Care ar fi ultima notă ca sfârşit
şi început de drum? Poate spicuiesc – din urmă – ceea ce-şi notase Pavese în
jurnal (15.II. 1938, adică tot în februarie): „De reumplut rezervoarele interne
cu sevă”.
Deci, în loc de epilog – un
epigraf.
25.II.1987
La cimitirul din Cernăuţi –
impresionant mormântul lui Ion G. Sbiera, în chipul a ceea ce ilustrează
„Trunchiatul”. Anul trecut ştiam mai puţine. De data aceasta aflai mai multe.
Sbiera a trăit în anii 1836-1916. Moare în suferinţe groaznice (de elucidat). A
studiat la Gimnaziul
superior din Cernăuţi, unde era profesor Aron Pumnul. După studii la Viena , la Cernăuţi îl are elev pe
M. Eminescu, notându-l cu foarte bine la limba română. Este cel care editează
„Lăcrimioarele învăţăceilor”, la decesul lui Aron Pumnul, unde apare şi prima
poezie tipărită a lui Eminescu. E unul din fondatorul bibliotecii gimnaziştilor
conaţionali din Cernăuţi, bibliotecă în care lucrează un timp şi Eminescu. În
1875, este unul din fondatorii societăţii studenţeşti „Arboroasa”, mai apoi
interzisă de stăpânirea habsburgică. Primul editor al „Codicelui de la Voroneţ ”. Mormântul său,
lângă gardul cimitirului, se fală la vreo 40-50 de metri de cel al lui Aron
Pumnul. Este impresionant trunchiul de arbore viguros strâns în lanţuri –
aceasta e simbolica monumentului funerar. În fond, Sbiera avusese conflicte cu
habsburgii, se opunea colonialismului acestora.
27.II.1987
Visez că vreau să mă trezesc.
Irezistibil, vreau să mă trezesc. Însă dorinţa mea este intuită, sesizată. Şi
apare o doamnă-birocrată cu un registru în mână. Mi se spune că mă voi putea
rupe din somn abia după ce voi semna în acea condică. În caz contrar, dorinţa-mi
va rămânea încătuşată. N-am încotro, semnez. De cum fulger semnătura neagră în
registru, mă şi trezesc, revin la plinătatea conştiinţei, la înţelegerea clară
a faptului că exist. Paradoxală şi derutantă această necesitate de a semna cine
ştie ce document, pentru ca să poţi evada din mrejele somnului. Adică, am pus o
semnătură pentru revenirea mea la conştiinţa deplină. Ce o fi fost – amanet,
asigurare acea semnătură? Sau, poate curând, reflexele în subconştient a tot
mai marii birocratizări a existenţei noastre?
28.II.
Ora 22. Indic timpul cu precizie
aproape astronomică, pentru a sesiza mai acut că nu au mai rămas decât… 2 ore
de iarnă. Mâine e întâi de primăvară, zi cu alb-roşu de mărţişoare. Matricea
vechii şi nobilei tradiţii se vede luminată în conştiinţa şi sufletul nostru.
Din ghiocul ultimelor palme de zăpadă se ivesc ghioceii – aceşti mieluşei ai
lumii vegetale. În jurul lor, deja urmele mieluşeilor ce ţin de faună, aburind
cu gura caldă lângă primele petale vineţii, de frig, încă, şi de emoţiile
regenerării. Fie-ne luminoasă şi blândă primăvara!
Acum două ore am revenit de la
atelierele pictorilor. Împreună cu Andrei – vizită la maestrul Sainciuc.
Pictorul Mihail Petric – atent la
interlocutor. Blajin, delicat, domol la vorbă. Aşa că facem schimb de…
bunăvoinţe. Sus, în atelierul Lenuţei, ceai şi varii discuţii. Vorbim despre
precaritatea vieţii omeneşti. Dar şi despre marea minune care este viaţa,
însăşi şansa de a-ţi fi dat să trăieşti, mai bine, fie şi dezolat. Dar unic şi
irepetabil, să ştim a-l preţui… tovarăşe Boţu… Să nu fim laşi în faţa vieţii…
(Dar, la urma urmei, fiecare face ce doreşte cu propria viaţă…)
2.III.1987
În ianuarie, la Cernăuţi , scriam despre
simbolul celor două făclii, cu flacăra spre ţărână, de pe mormântul lui Aron
Pumnul. Se vede că e de circulaţie veche şi extinsă ca spaţiu cultural. Se
referă la el şi Nicolai Costenco, în „Odă iubirii”: „Întorc facla-n ţărână…”
Ce-i drept, aici nu e vorba de un deznodământ fatal, de stingere, adică, a vieţii-faclă,
ci de cunoaştere, perseverenţă în dificila muncă de cunoaştere: „Întorc facla-n
ţărână… În semiobscuritate/ Să-şi modeleze visul poetul nu mai poate,/ Din
stâncă fără formă am să o fac ivită…”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu