luni, 25 februarie 2013

UN ESEU DIN BULGARIA


        

   IPOSTAZELE UNEI POEZII


Poetul nu are biografie. Biografia lui este de fapt propria lui opera, mai buna sau mai rea, mai mareata sau mai putin mareata.”     
                            Nichita Stanescu

          Lirica asociativa si complicata a lui Nchita Stanescu /1933-1983/ a provocat aprinse discutii inca din momentul debutului sau in 1960 cu volumul “Sensul iubirii”. Era inceputul celei de a doua infloriri a literaturii romane din secolul XX, dupa perioada interbelica. Cu acest volum, si mai ales, cu cel de al doilea “O viziune a sentimentelor” /1964/, poetul si-a declarat predilectia catre “poezia cunoasterii”. Si mai tarziu, indiferent de 

tematica, genurile si mijloacele artistice, el a ramas fidel scopului sau principal: sa patrunda in “tainele Facerii”. Aceasta dorinta a fost caracteristica si marilor sai premergatori din poezia romana: Mihai Eminescu, Lucian Blaga, Ion Barbu, Tudor Arghezi, George Bacovia, dar la Nichita Stanescu ea a capatat un sens deosebit, iar mijloacele poetice s-au dovedit a fi neobisnuite si complet noi. In sensul cel mai general, cu toata bogatia de mijloace artistice carateristice lui Nichita Stanescu, in poezia lui predomina metafora desfasurata – intruchiparea gandurilor si a sentimentelor, inrudita cu mitologizarea pagana. Cuvantul la acest poet, original si neasemuit cu nimeni, are nu atat o semnificatie narativa, cat  una mai degraba metaforica. Sunt convins, ca lectura acestei poezii deosebite, necesita o pregatire prealabila a cititorului. El este prea departe de poetii din generatia lui. Si ca orice geniu era un inovator.
       Mintea in continua cautare a poetului-filosof Nichita Stanescu era dornica sa redescopere tainele eterne ale vietii, sa lamureasca pana la capat formele neschimbate ale lucrurilor. El era vizibil pasionat de schimbarea caleidoscopica a fenomenelor din natura, de diferitele procese care decurg in permanenta in materie. In viziunea lui materia, impreuna cu formele existentei, vii sau inerte, pamantesti sau cosmice, are si aspecte realizate sau nerealizate, care sunt posibile intr-un viitor necunoscut, sau numai in imaginatia noastra.
        In multe dintre poeziile sale Nichita Stanescu este atras si inspirat de figurile din mitologia antica /Orfeu, Dedal, Prometeu/, din creatia mitologica populara / Mesterul Manole, Miorita, Hiperion-Luceafarul lui Eminescu/, de elementele mecanicii, astronomiei, geometriei / Euclid, Ptolemeu, Copernic/, de filosofie /Kant, Hegel/. Este pasionat de misticismul cifrelor si a literelor din Kabala, Talmudul, de lirica antica evreiasca, de poezia Barocului. In acest sens definitia criticului Aurel Martin este foarte precisa: “Nichita Stanescu are neastamparul lui Ariel si nu poate sta ascuns sub coroana unui singur arbore.  El este greu de caracterizat si definit, decat daca analiza reuseste sa-l contureze intre multiplele asociatii, influente folclorice, motive clasice, romantice si simboliste, pe care le descoperim in poezia lui. Iar modul in care le foloste, este modul lui stanescian, imbogatit de paleta deosebita a logicii lui originale”. 
         Comparate cu constiinta si existenta umana, imaginile poetice ale universului, creeate de Nichita Stanescu, sunt rodul Eu-lui sau in continua cautare. Si din aceasta dubla perspectiva, calitatile proprii firii umane: ideile, sentimentele, limbajul, isi schimba total structura si se transforma in obiecte concrete cu perceptiile si legile lor, iar elementele reale: apa, aerul, frigul, caldura, capata unele calitati abstracte. Fiind constient de greutatea perceperii acestei oranduiri deosebite, poetul cauta o alta ordine cosmica autonoma pentru aceasta stare poetica multiimaginala, pe care el cu siguranta a descoperit-o in imaginatia sa, dar care provine din haosul lumii noastre.  
Am avut fericirea sa-l cunosc si sa intretin relatii cu Nichita, si as dori sa impartasesc cu cititorii lui bulgari, ca a fost un om si poet astral, care traia intr-o lume a lui deosebita. In aura lui exista ceva nepamantean, care ii atragea si uimea pe toti cei care, macar o singura data, s-ar fi atins  de el. Un talen extraordinar, uimitor, o inima infinit de buna, deschisa si generoasa! Casa lui din Bucuresti era un fel de club, deschis la orice ora pentru poeti, muzicanti, pictori si admiratori. “Nu e om, ci Poet” cum a exclamat o data colegul meu, traducatorul lui sarb, Adam Pusloich. Poet de o cultura uriasa, o sensibilitate ascutita, cu sufletul vulnerabil de copil naiv, si gandirea moderna si reflexiva – acestia erau polii campului magnetic de mare tensiune, unde se nasteau aceste versuri. A fost un vizionar adevarat, un visator. Limbajul lui expresiv pare ciudat de imprevizibil, si omului ii trebuie ceva timp, ca sa patrunda in profunzimea gandurilor lui, in modul lui de a percepe lumea, in marile lui revelatii. Si daca pentru versurile lirice este caracteristica “localizarea” /sentimentelor, observatiilor si a imaginilor/ La Nichita, chiar si miniatura poetica este “globala”  asemenea picaturii de apa, in ea se reflecta si Cerul, si Soarele. As spune, ca versurile lui erau ceva mai presus de poezie.
        Cateodata cititorul se poate rataci in meandrele acestui labirint de cuvinte. Iata de ce, in ingeniozitatea sa metaforica deosebita, poetul gaseste  un sprijin si in sferele ideale ale limbajului mitologic, fara a cauta insa concrete stari metaforice, ci pentru a studia procesele continue. Hotarat trece peste ipoteze si prefera actiunea. As spune, ca intr-o oarecare masura era si un manierist, insa ca oricare mare poet, construia totul dupa maniera sa, si nu dupa modelele celebre. Ca si pictorii-manieristi din Renastere, autorul culegerilor “11 elegii” si “Epica Magna”, nu pornea de la modelele existente, el cauta un model propriu de expresie, total diferit de tot ce a existat inaintea lui. Ca fiecare manierist era ispitit de posibilitatea “de a uimi” cititorul cu mijloace noi de expresie. Si paralel cu aceasta, ca si manieristii, sa fie si putin didactic. In retorica vorbirii lui lirice descoperim o amestecare a accentelor: ordinea, imaginatia, construirea. In poezia lui mai vedem si un punct de plecare al jocului, o parodie si un lirism deschis. Lirismul vibrant la el adesea duce la scindarea obiectului prezentat si dupa aceea la refacerea lui, in cautarea febrila a unor noi si originale imagini,  cateodata cade in unele stari de “hedonism verbal”. Desigur, lucrul acesta nu poate fi spus despre volumele lui cele mai frumoase: “11 elegii”, “Oul si sfera”, “Clar de inima”, Opere imperfecte”, “ In dulcele stil classic”, “Epica Magna”, “Necuvintele”, “Belgradul in cinci prieteni”, “Laus Ptolemaei”, “Noduri si semne/.  Aici, as dori sa subliniez, ca el scria nu poezii separate pe care dupa aceea sa le adune in culegeri, ci carti intregi sau cicluri mari, legate de unitatea ideei, intonatia si miljloacele poetice./  Prin ele Nichita Stanescu ne cucereste cu setea sa faustiana de cunoastere, cu melancolia cunoasterii de sine si cu extazul in fata metamorfozelor universului. El aminteste destul de des despre cele doua tentinte opuse din poezia lui: “din sinea lui” si “catre sinea lui” prin care tinde spre o sinteza suprema a personalului cu universalul. 
         Poeziile filosofice a lui Stanescu din culegerileNecuvintele”, “Semne si nodurisiTara, numita Romaniane permit in mare masura sa patrundem in universul poetic al autorului, si sa intelegem ideile lui folosofice. Pentru ca Nichita este un poet-filosof, asemenea marelui sau predecesor, “parintele liricii romane moderne” Lucian Blaga /pe care am avut fericirea sa-l prezint in Bulgaria/. Introducand notiunea de “necuvinte”, care nu se poate descifra exact, poetul deschide inca o fata a “neexprimabilului”.        
Saracia notiunilor si a cuvintelor, in opinia lui, nu poate exprima multiplitatea sensurilor si nedefinirea lucrurilor. Ideea lui este ca, cuvintele mor dupa ce sunt pronuntate, ca dispar si se transforma in semne abstracte, este redata in multe din poeziile lui. 
Conceptia timpului la Stanescu joaca un rol important – el scrie despre lungimea imensa, chiar despre infinitul fluxului ireversibil, in esenta caruia se afla Geneza. Ireversibilitatea timpului, dorinta lui de a il intoarce inapoi, are o nuata de fatalitate, de predistinare a sortii. In caracterul sincer existentialist al acestei lirici, concomitent este prezent nu numai timpul fizic obisnuit, dar si cel abstract, mental.  Poezie-joc cu sine insusi, in incerecarea de a intelege universul.
Încordarea si densitatea neobisnuita a acestei poezii, amploarea, puterea si profunzimea ei, l-a consacrat pe Nichita Stanescu in randul celor mai mari  poeti romani si universali ai timpului nostru. In anul 1974 el a primit premiul Herder, in 1982 a fost incununat cu “Creanga de aur de la Struga”. In 1980 s-a aflat printre poetii nominalizati pentru premiul “Nobel” /Borges, Senghor, Max Frich, Elitis/. In ziua de astazi versurile lui sunt traduse in multe tari din Europa, Asia si America, iar Acedemia Romana a inaugurat un premiu pe numele lui.   

         Ognian STAMBOLIEV,
         laureat al Premiului Academie Române 
Nichita Stanescu  – 1997”,
Bulgaria



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu