Uneori,
precum şi domniile voastre, sunt cuprins de anumite efuziuni de entuziasm
şi-atunci îmi trec, esenţializat, sentimentul – în gând, pe care îl încondeiez
pe vreo fişă, îl includ în jurnalul personal sau în vreun text pe care îl scriu
pentru „Contrafort”, „Vatra”, „Luceafărul, „Sud-Est cultural”, „Ateneu”,
„Apostrof”, „Hyperion”... ori alte reviste la care ţin şi care nu odată mi-au
demonstrat solicitudinea lor. Spre exemplu, ca ieri, notam pe una din
fişele-computerograme următoarea... efuziune de entuziasm:
„Fenomenal!
– În Olanda se desfăşoară o acţiune culturală de celebrare a marilor poeţi,
prin imprimarea / sculptarea unor versuri ale lor pe faţadele caselor din
oraşele principale ale ţării. Colegul din Novosibirsk (adânc de Siberie!) Igor
Loşcilov, care mă ajută dezinteresat în munca-mi de antologare şi traducere a
avangardei literaturii ruse, de data aceasta îmi expediază şi o impresionantă
listă (funcţională! – care – la clik – deschide imaginile respective). O
parte din versuri sunt ale poeţilor care, cândva, au fost eminamente... puşi la
zid, de regimurile dictatoriale, represive,
inumane, iar astăzi, iată, ca un stindard în piatră, poezia lor e urcată
pe zid, expusă în văzul lumii.
Dintre ruşi
sunt următorii: Ţvetaeva, Ahmatova, Blok, Mandelştam şi Hlebnikov (acesta cu
poemul „Când mor...”). Apoi – zeci de alţi poeţi celebri din istoria
literaturii universale – de la
Safo , Shakeaspeare – la Apollinaire şi Lorca
etc. Cu părere de rău, dintre români deocamdată nu e nimeni...
Shakespeare
e cu „Sonetul XXX”.
Sonetul lui Shakespeare |
Olandezii care trec pe strada Repenburg a metropolei lor,
pe murul casei Nr. 31 pot citi, pentru prima oară, sau reciti, admira – a mia
oară următoarele versuri (să ne amintim şi noi câteva rânduri): „Când tainic
sfat gândirile-mi trezesc / Trecute lucruri înapoi rechem, / Suspinul meu în
lipsă-l risipesc, / Şi vremi pierdute-n jalea-mi surdă gem. // Îmi scald
atunci un ochi ce n-au mai plâns, / Pentru prieteni dispăruţi în veci; / Amorul
năruit, în vorbe strâns, / Cu inimi vechi se-adună-n lacrimi reci..” Fiţi de
acord că aceste stihuri trezesc ceva vibraţii în inima omului, îi creează o
stare sufletească mai specială, mai umană oarecum decât clişeul obositor
şi griul urbei contemporane. O fi aici şi un memento mori care face omul
mai bun, mai blajin, mai iertător, mai înţelegător...
Apollinaire
e inclus în biblioteca de piatră a zidurilor Amsterdamului cu poemul vizual
„Loin de pigeonnier”, Mandelştam – cu „Leningrad”, Lorca – cu „De profundis”,
iar „până la ei, printre ei” (criteriu cronologic care nu funcţionează în ce
priveşte poezia tuturor timpurilor) – Safo cu catrenul intitulat „Eenmaal”
(ceva în olandeză, probabil). Pe sit-eul „Het muurgedichtenproject van de
Stichting Tegen-Beeld” sunt indicaţi autorii, titlul operelor, localitatea,
strada unde au fost „expuse poemele”, în total – 101. Când se dă clik pe un nume sau altul, se deschid imaginile cu
textele de pe pereţii frumoaselor sau mai modestelor clădiri din ţara lui
Rubens. Cu deosebită satisfacţie indic adresa internet, pentru a se bucura şi
alţi colegi, prieteni, cititori, frecventând-o:
http://www.muurgedichten.nl/indexopontstaan.html#Op.
Dragi prieteni, dragi iubitori de poezie, cercetaţi această adresă, nu veţi
regreta...” Iar ca un ecou românesc trimiteam, în gând, spre Olanda anume
tragicul poem al lui Osip Mandelştam „Leningrad” dăltuit în murii poeziei
lumii:
„Am revenit în oraşul meu, cunoscut pân-la lacrimi, în toate,
Până la nervuri, până la ale copilului „maimuţe” umflate.
Te-ai întors aici, aşadar înghite cât mai mult şi repede
Untura de peşte din fluviale felinare leningrădene.
Află urgent ziulica de decembrie, în care din nou
Greţos strop de păcură e mestecat în gălbenuş de ou.
Petersburg! Eu încă nu vreau, nu vreau să mor;
Tu ai toate numerele mele de telefon neliniştitor.
Petersburg! Eu mai am încă multe, multe adrese
La care voi găsi ale morţilor glasuri stinse, funeste.
Eu trăiesc pe o scară neagră, şi în tâmplă, de ori o mie,
Mă loveşte, rupt cu tot cu carne, zbârnâitul de sonerie,
Şi noaptea toată aştept oaspeţi scumpi să vină pe cărăruşă,
Noaptea-ntreagă mişcând din cătuşele lănţişorului de la uşă.
„Am revenit în oraşul meu, cunoscut pân-la lacrimi, în toate,
Până la nervuri, până la ale copilului „maimuţe” umflate.
Te-ai întors aici, aşadar înghite cât mai mult şi repede
Untura de peşte din fluviale felinare leningrădene.
Află urgent ziulica de decembrie, în care din nou
Greţos strop de păcură e mestecat în gălbenuş de ou.
Petersburg! Eu încă nu vreau, nu vreau să mor;
Tu ai toate numerele mele de telefon neliniştitor.
Petersburg! Eu mai am încă multe, multe adrese
La care voi găsi ale morţilor glasuri stinse, funeste.
Eu trăiesc pe o scară neagră, şi în tâmplă, de ori o mie,
Mă loveşte, rupt cu tot cu carne, zbârnâitul de sonerie,
Şi noaptea toată aştept oaspeţi scumpi să vină pe cărăruşă,
Noaptea-ntreagă mişcând din cătuşele lănţişorului de la uşă.
Decembrie 1930
(Trad. L. Butnaru)
Asta
constatam, asta ziceam-scriam, pentru ca, peste câteva ore, să fiu cuprins de
un ciudat sentiment de derută, de nedumerire, de mâhnire. De ce? Păi,
foiletasem două volume de „Jurnale săptămânale la „Europa liberă”, apărute la editura chişinăuiană „Cartier”, în care se confesează peste 110 de autori,
unii din ei putând fi consideraţi (chiar) intelectuali (sadea), însă în textele
cărora
Poemul lui Apollinaire |
jurnalistice, timp de peste 24 de luni, mai nimeni nu se referă la, nu
aminteşte de omniprezenta, mi se pare mie, Poezie. Măria Sa Poezia fără de care
spectrul intelectului uman e unul văduvit de plinătate, e mai înceţoşat, mai
puţin „funcţional” pentru creare şi admirarea de frumos, artă! Ciudată
populaţie mai avem şi noi, dacă nici chiar reprezentanţii ei instruiţi nu
vorbesc despre faptul (ce faptă!) că ar fi procurat o carte, nu amintesc de
Poezie, Muzică, Pictură, despre Frumos în sacramentalele gânduri pe care ni le
împărtăşesc din cele trăite pe parcursul unei săptămâni întregi! Oricum, 7 zile
şi nopţi înseamnă totuşi ceva într-o viaţă de om... Nu este ea chiar, aşa, un
pustiu otova lipsit de artă, de sentimentul frumosului, de literatură etc. Să
vedeţi, mai toţi cei circa 110 autori şi rostitori de jurnal personal
săptămânal parcă şi-ar fi abandonat preocuparea şi menirea de bază ca oameni
ce-şi trăiesc plinătatea vieţii, dând-o, cu hurta, în politică! Parcă ar fi cu
toţii oarece comentatori politici! Bineînţeles, trebuie să combatem blestemul
tranziţiei, să-l înfierăm, să protestăm, să votăm contra, să ieşim la
manifestări de masă, greve etc., – acesta e dreptul nostru cetăţenesc. Însă nu
se prea întrevăd mişcări efective în această
stagnare de… tranziţie în care se
complace o societate lamentabilă şi plângăcioasă, pasivă şi dezorientată cu,
doar, debuşeurile pecuniare personale ale unor componenţi ai ei care reuşesc să
evadeze de pe aceste tărâmuri ale lipsei de idei dinamice, emancipatoare, ce ar
deveni faptă reală. Da, între trecut şi prezent se cască tectonica prăpastie a
incompatibilităţii, numai că, din nefericire, societatea basarabeană mai e încă
(ostatică?) pe celălalt mal, de ieri, de colhoz.
Ei
bine, precum spuneam mai sus, asemeni expresioniştilor începutului de secol
trecut, majoritatea autorilor de jurnal săptămânal parcă ar scrie, ar
vorbi pentru presa Apocalipsei, pedalând pe grotesc, miasmatic, deformare,
privind prin lupa luptei cu zădărnicia. Îndreptăţit, zic eu. Dar oare numai
livrându-ne, totalmente, acestei sterilităţi socio-existenţiale credem că ne
împlinim ca oameni, că europeni? Fără a procura cărţi şi, bineînţeles, să şi
citim? Fără a viziona, a asculta opere de artă? Fără a merge la bibliotecă,
teatru, la sală de expoziţii?... Ce să mai vorbim, în Republica Moldova şi
România sufletul bietului om e de o mie de ori mai înceţoşat decât Tamisa
londoneză şi mai palid decât Fluviul Galben chinezesc... Nefiind diverşi şi
nesintetizându-ne conştiinţa, sub aspect intelectul, din pluralitatea entropică
a spiritualităţii umane, fiţi siguri că iar nu ne vom uni, iar vom vota aiurea,
iar nu vom privi cu încredere spre Europa, iar ne vom gândi la ceea ce Rusia
numeşte mincinos-nonşalant fericirea spaţiului euro-asiat, spre care, acum 4-5
ani, tindea o leliţă-tovarăşă bucătăreasă ajunsă politician (visul lui Lenin!)
în marea-i râvnă de a ne integra în comunitatea ruso-belaruso-ucraineană.
Fără multă şi adâncă ştiinţă de carte,
cultură, artă etc. în Moldova de Est şi România nu poate să se formeze o
filosofie civică, nu poate câştiga, în mare parte, democraţia, nu poate fi
liber omul. Fără o bună argăsire informaţională românul (de pretutindeni)
rămâne argat, zilier, la cheremul celor de ieri. Adică, mai mulţi
basarabeni adunaţi la un loc formează un fel de populaţie căreia, cu mari
avansuri, i se spune şi societate – ceva monocord, uşor... subdezvoltat; un
amestec de spirit siberian polenizat de cel african... Iar pentru o societate
(să acceptăm, totuşi, această convenţie) monocordă în vecii vecilor, sau cât o
mai fi să dureze Europa, Lumea, nu se va găsi un Paganini, oricât de virtuos,
ca să poată „interpreta, cânta” ceva coerent la această strună
relaxată-alandala, zdrăngănitoare pe loc, adică – în gol, visătoare încă la
comunismul promis cândva de Hruşciov.
Uimitor,
dar (şi) mai toţi actorii, scriitorii, muzicienii, profesorii, pictorii (cu
excepţii foarte rare, dar existente, totuşi) nu vorbesc (şi) de Poezie, Muzică,
Pictură, Spectacol, Teatru, Sală de expoziţie, Carte, Manuscris, Revistă
literară, Bibliotecă etc., etc., ci toţi fac politică în casa scării de bloc,
în troleibuzele hodorogite, în preajma pubelelor cu gunoi greu mirositor şi în
atâtea alte locuri care, dacă devin obsesie, sărăcesc nespus de mult paleta
efuziunilor sufleteşti, convingătoare, deloc mai puţin necesare decât retorica
de un limbaj vetust, sărăcăcios, cu tentă tradiţionalist-mioritică. Pe cine mai
poţi „speria” astăzi cu versuleţe patriotarde, cu cântecele lăcrimoase, cu bâiguieli
retrograde, chiar mai bicisnice decât cele de acum 15-20 de ani? Doar o
plinătate a spiritului susţinut de cultură temeinică, asimilată şi asumată,
poate alimenta, creşte, fortifica ceea ce lipseşte atât de mult în
Interriverania – caracterul, fermitatea, intoleranţă faţă de fariseismul
plimbăreţilor prin toate puterile şi pe la toate uşile de parlamente, guverne
şi preşedinţii care s-au tot perindat.
În
concluzie ar fi de supus: bineînţeles, cel care este îmbogăţit (şi) de poezie,
de artă în general, niciodată nu va rămâne robul trecutului colhoznico-gregar
(ca mentalitate şi manifestare), ci va avea posibilitatea să meargă în Olanda,
să citească poemele sculptate pe faţadele unor oraşe în care omul se simte cu
adevărat liber şi nu e la cheremul politicienilor de duzină, agramaţi, cu
chipuri putiniste de n.k.v.d.-işti deghizaţi care, până la urmă, îşi dau
arama pe faţă, spre a ne băga din nou în tranşeele războiului rece.
Extraordinar text, l-am linkuit şi îl voi populariza pe blogul meu de scriitor.
RăspundețiȘtergereCu mare jale vreau să amintesc de un proiect al meu: Poezia în Metrou, propus USR prin 2005-2006 şi care nu a stârnit niciun ecou.
Măcar am reuşit să pun acele plăci memoriale...nelăsându-mă nicicum, cam ca personajul meu din Rămăşagul, 1981
I.Lazu
Mă bucur că ne regăsim pe aceleaşi unde ale poeziei. Felicitări pentru plasarea plăcilor.
RăspundețiȘtergereMinunat!
RăspundețiȘtergereŞi demn de a fi urmat!
RăspundețiȘtergere"Fără multă şi adâncă ştiinţă de carte, cultură, artă etc. în Moldova de Est şi România nu poate să se formeze o filosofie civică, nu poate câştiga, în mare parte, democraţia, nu poate fi liber omul." Cita dreptate aveti! Multumim ca stati la straja sufletului nostru care , in goana de supravietuire in aceasta lume anapoda, se pierde incetul cu incetul.
RăspundețiȘtergereI-ar fi stat bine si unui Eminescu sa fie printre ei!
RăspundețiȘtergereVă mulţumesc şi eu pentru receptivitate, pentru solidaritate întru idee.
RăspundețiȘtergereUnknown. Sigur, şi Eminescu. Dar şi alţi mari poeţi români care, din păcate, nu prea sunt cunoscuţi "dincolo de cetate".
RăspundețiȘtergere