26.IV.1994
Povesteşte Nic. Marciuc – cât a mai îngăduit cu
TIR-ul în vama de la Albiţa ,
văzu multe. Să zicem, 66 de găleţi cu ouă pe care 33 de ţărani din Cărpineni le
duceau la târg la Huşi.
Într-un autobuz care nu avea atâtea locuri, 33, încăpuseră bieţii săteni cu
cele 66 de găleţi cu ouă, ouă cu care colhozul agrarianului agresiv D. Creţu le
plăteşte, în loc de bani, munca. Serviciul sanitar vamal le cere acte care să
adeverească buna calitate a mărfii. Ţăranii sunt în derută, neavând atare
certificate. Doamna de la control e de neînduplecat: „Vă întoarceţi şi îmi
aduceţi actul. Nu vă pot permite, pentru că pot rămânea fără lucru”. Tratative
grele, îndelungi. În fine, sentimentul de milă îşi spune cuvântul: cărpinenii
sunt lăsaţi să treacă, dar să nu plece mai departe de Huşi, să nu inunde ei
România cu albeaţa produsă de găinile colhozului agrarianului Creţu…
4.V.1994
Ieri, telefon de la Laurenţiu Ulici.
Problema: să afle cine este ne-onestul director al editurii „Hyperion”. Din nou
e revoltat Gellu Naum, care mai avusese conflict pe bază de piraterie cu
această instituţie. (Întru aplanarea neînţelegerilor, plecaseră doi
reprezentanţi ai „Hyperion”-ului. Marele suprarealist a primit ceva onorariu, în
contul muncii prestate i s-a transportat şi un televizor color.) Însă editura
chişinăuiană continuă să lanseze opere literare traduse de Naum (de data
aceasta un Stendhal), fără să-l pună la curent pe românizatorul lor. Unde mai pui că pentru respectiva lucrare
(deocamdată nu ştiu care) distinsul poet are încheiat contract cu editura
„Moldova” din Iaşi.
Ulici nu avu cum să găsească pe cineva la telefon,
la „Hyperion”. In corpore, personalul
e într-un nedeclarat concediu forţat pe cont propriu, din cauza instabilităţii
şi tâmpeniilor de piaţă basarabeană.
Îi voi telefona lui Valeriu Matei, să-l pun la
curent.
Laurenţiu Ulici îmi spune că marea adunare a
scriitorilor români va avea loc pe 16 mai la Teatrul Naţional din Bucureşti.
Suntem invitaţi şi noi, vreo 6 persoane, însă pe cont propriu. Cam
costisitoarea adunarea, dar să vedem…
12.V.1994
Prin Arcadie Suceveanu, care a fost la Cluj , Virgil Mihaiu îmi
transmite (mai) recentul său volum de versuri „Paradis pierdut în memorie”.
L-am şi citit. Unele concetti –
excelente. Să zicem: „În tot acest crepuscul/ doar flama limbii tale/ îmi
luminează cerul gurii” (Epifanie). Sau: „Trăieşte în sărăcie/ ca să-şi poată
permite/ a scrie/ cuvinte ce mult au să-l coste”. Iar autograful e următorul:
„Invulnerabilului meu amic, poetului de anvergură Leo Butnaru – alte câteva
poeme (predate, în majoritate, editurii acum 14 ani). Cu speranţa cât mai
multor revederi fericite şi cu cele mai bune sentimente – Virgil, 6 mai 1994” .
Cu Virgil şi alţi colegi dragi sufletului meu e posibil
să mă întâlnesc pe 16 mai, la
Bucureşti , la
Adunarea generală a scriitorilor români (Teatrul Naţional).
De la Chişinău ,
din câte am înţeles, vom pleca o ceată bună, numeroasă şi pestriţă. Eu cu Ioan Mânăscurtă
avem treburi cu dl Neţoiu: ne-a spus azi că ne oferă un film, două ale cărţilor
pe care ni le încredinţează pentru editare.
Victor Prohin mă întreabă dacă mi-am văzut
versurile şi ghicitorile în revista „Liliput”
care apare la Galaţi. Eu
– strâng din umeri. Victor îmi arată numerele acestei reviste (le-a procurat de
la librăria USM „Luceafărul”) în care sunt reproduse un poem şi câteva ghicitori, cu menţiunea că
au fost preluate din cartea mea „Papucei cu felinare”, tipărită încă în 1989.
Paştele blajinilor la Negureni. O noapte mânem la Orhei , la Costică şi Liduţa
Munteanu. Superbă, generoasă familie. Costică – mereu aţos-ingenios, strigă
peste gard către un nepot al doctorului Benea, frate cu poetesa Marcela Benea:
„Bă Roman, ce eşti tu, bre?” Piciul (n-are nici trei ani împliniţi) răspunde
ferm, sonor: „Eu sunt român!” Alte istorioare cu generaţia/ generaţiile în
devenire.
14.V.1994
Pe
strada Ion Pelivan, fostă a Comunei, în atelierul pictorului Anatol Danilişin,
de unde mă întorc, pe la miezul nopţii, cu două lucrări foarte frumoase – un
ulei şi o acuarelă oferite respectuos de amfitrion.
15-21.V.1994
Pe
15, duminică, plecăm la
Adunarea generală a scriitorilor români, PAZ-ul USM. Echipa:
Cimpoi, Vangheli, Suceveanu, M. I. Ciubotaru, N. Popa, Galaicu-Păun, Gârneţ,
Ion Ciocanu cu frăţâne-său Vasile, Gh. Marin, Ar. Cupcea-Josu; sosiţi pe alte
căi – V. Grosu şi L. Bălteanu, I. Mânăscurtă… Drum aproape bun. La Bârlad , ne aşteaptă
editorul german Ulrich Ianetzki cu care ne întreţinem la primăria acestui
străvechi târg moldav.
Popas
îndoliat lângă crucea pusă pe locul unde s-au săvârşit inimoşii Doina şi Ion
Aldea-Teodorovici.
Adunarea
– la Teatrul Naţional ,
sala mare oferită gratis de domul director, prozatorul Fănuş Neagu. (Apropo, F.
Neagu, împreună cu ginerele său, regizor aici, cică au întocmit următorul
repertoriu de perspectivă: spectacolele „Cinsano de Berjerac”, „Livada cu
vişinată” şi „Risling al III-lea”, iar eu plusez: „Aligotello”).
Nu
cutez să descriu ceea ce este imposibil de descris: o adunare a scriitorilor.
Cvorumul lipsă. Din 1 800 de membri prezenţi circa 500… Derută, confuzie
şi niţică speranţă mocnind sub cenuşa pe care prozatorul Dumitru Savu a adus-o
într-o pungă tocmai de la
Cluj-Napoca , cenuşă pe care fosta conducere a USR să şi-o
presoare peste creştet. Fosta, dar şi actuala conducere, deoarece s-a ajuns la
următoarea soluţie: îi mai lăsăm pe ei încă pe un an, să-i vedem şi să ne mai
vadă…
Chef
cu bere la Casa
Vernescu. Eu, destul de răcit, cu mutra cam crispată de
temperatură. Discuţii cu Ion Stratan (pe cartea sa „Lux” îmi scrie:
„Strălucitului Poet şi Om de spirit Leo Butnaru, cu dragoste frăţească şi urări
din inimă”); deci, împreună cu Ion Stratan, Eugen Suciu, Lucian Vasilescu,
Marian Drăghici stăm la o votcă (eu la o „Cola”) oferită de George Bocşa,
„sponsorul tinerei generaţii”, precum îi zic cei de o seamă cu el. Apare şi
Marius Moisuc, dintre ultimele cărţi ale editurii „Princeps” oferindu-mi-o pe
cea a lui Mircea Ciobanu „Regele Mihai şi exilul românesc”, pe care distinsul
autor şi director al „Cărţii româneşti” îmi lasă un copleşitor, măgulitor autograf:
„Poetului şi prietenului Leo Butnaru, cu preţuire pentru arta lui”.
Alte
îmbrăţişări frăţesc-colegiale şi strângeri de mână cu Ioanid Romanescu (arată
trist şi bolnav), Traian Olteanu, Doina Cetea, Horia Bădescu, Florin Muscalu,
Ion Cocora, Cezar Baltag, Virgil Mihaiu, Gellu Dorian, Gabriel Chifu, Marius
Tupan, Laurenţiu Ulici, Anghel Dumbrăveanu, Horia Zilieru etc., etc.
Unii
dintre chişinăuieni depun cereri de a fi primiţi în Uniunea Scriitorilor din
România. Deci, pe 16 şi 17 mai 1994 fuzionăm cumva. (Eu am carnet USR din anul
trecut.)
Eu
cu Ioan Mânăscurtă rămânem în vederea tratativelor cu editurile „Uranos”
(datoare nouă, perfida, cu 6 mii de dolari) şi „Colosseum”. Tratative grele,
parţial reuşite. Bucureştii – sufocaţi, asfaltul se topeşte, tocurile
pantofilor de damă se înfig în clisa neagră-gri a trotuarelor încinse; sute de
mii de sticle de „Pepsi”, „Cola” etc. băute de lumea nu prea bogată ca să
plătească de la 250 – la 500 de lei per atare recipient…
La
„Lăptăria lui Enache” a fost inaugurată şi terasa „La Motor ”. Liviu Husar –
generos ca totdeauna. Duminică, la Lăptărie-Club de jazz l-am revăzut pe John
Răducanu. De data aceasta era mai sobru şi mai în formă.
Pe
19 mai, la 14,20, la Aeroportul Băneasa ,
aşteptăm să urcăm în avionul de Chişinău. Zborul e reţinut mai bine de 3 ore.
Motivul: furtună în capitala de pe Bâc. Un pic afectat de votci mici în această
pauză uriaşă, Ioan Mânăscurtă întreabă pe câte vreun angajat la Bănesa : „Domnule, cum e
posibilă furtună la Chişinău
în lipsa noastră? De obicei, noi punem la cale furtunile de-acolo”.
Iar
azi, 21 mai, de comun acord cu Andrei Burac, renunţăm de a încropi dolăraşi
pentru călătoria la Taipei.
De unde, de la cine adunăm circa 4 mii de dolari de căciulă
(de iarnă) sau de pălărie (de vară)? Rămânem la iluziile necesare, gândindu-ne
la posibilele şanse ce ne-ar surâde în anii ce vin…
27/28.V.1994
O
fascinantă călătorie la Vatra Dornei ,
prin Ţara Dornelor şi prin cea de dincoace de neguri, în Ardealul Bistriţei,
Năsăudului. Invitaţia veni din partea primarului dornean Petru Ţăranu. Echipa –
Gheorghe Vodă, Arcadie Suceveanu, Nicolae Spătaru, acest coleg dovedindu-se a
fi şi un bun şofer de cursă lungă şi sinuoasă pe zigzagurile montane. Cazaţi la
hotelul „Bradul” ce e prag în prag cu hotelul „Călimani”. În coasta blocurilor
de locuit – izvoare cu ape minerale. Seara, coborând de pe culmi, miroznele de
cetini şi răşină îmbălsămează Vatra Dornei.
Multă
poezie în toponimie şi peisaj. Călătorie în satele Liniştea, Panaci (acesta,
cică, ar putea avea legătură cu panaceul antic; medicul ce caută panaceul). Dl
Ungurenu, patron al unor unităţi de producere a brânzeturilor, inclusiv a
şvaiţerului, ne sponsorizează prima zi de sejur, ne face o utilă excursie prin
încăperile unde se produc roţi mari, unele până la 60 de kilograme, de
brânzeturi. Munţii: 12 Apostoli, Ouşorul, Inelul etc. A doua zi, duminica,
plecăm la Valea Bârgaielor
(îmi vorbise Aurel Rău de ea; vale prin care, după expresia lui Luican Blaga,
curge poezia). Plecăm spre Bistriţa, unde ne întâlnim cu dl primar Toniuc, unul
din cei care a câştigat alegerile pe lista ecologiştilor. Inginer de profesie,
pare a nu se pricepe, deocamdată, la protocoale şi discuţii cu de-ale lumii.
Apoi demarăm spre Năsăud, oprindu-ne în Prislop, actuala comună Liviu Rebreanu,
vizitând casa muzeu a autorului „Răscoalei”, „Pădurii spânzuraţilor”, „Ion”
etc. Ghid ne este dl Marian (?...), pedagog de profesie, născut la Bălţi , plecat de acolo pe
când avea doar 2-3 ani.
De
aici – spre Hordou, actualmente comuna Coşbuc, la casa-muzeu a Poetului
ţărănimii. Popas la Telciu ,
de unde e familia Gaftone, el – maior, soţia – funcţionară la primărie. Masă
bogată, la sora dlui maior. Vizităm biserica din sat. Pe parcurs, găsesc o
parafrază dulce-ironică pentru vorbăreţul nea Gicu: Statu-Palmă-Vodă-Cot.
Trecem
prin comuna Moisei. Impresionantă biserica-bijuterie, construită sub îndrumarea
relativ tânărului paroh Paul Ioan Tomoioagă. Portretul acestuia, ca cel al unui
ctitor din vremi apuse, e pe peretele din stânga al pronaosului. Nu ar fi o
încălcare de canon bisericesc? Ce să-i faci… Mai întâi zugrăvim, în semn de
omagiu, chipul patriarhului României, apoi pe cele ale episcopilor de regiuni
şi – de ce nu? – portretele celor mai simpli, mai modeşti slujitori ai
cultului. Este, este aici şi o nedorită deplasare de accente… Încolo, parohul
Tomoioagă e demn de toată consideraţia.
În
faţa bisericii, dincolo de şosea şi de cale ferată, se află monumentul celor 29
de jertfe, asasinate de hortişti în 1944. Monument sumar, realist-alegoric.
Sculptorul Gheza cred că a fost un ovreu ungur. Precum la noi monumentele
epocii postbelice au fost, în majoritatea lor, executate de alogeni oarecum
împământeniţi, presupun că şi cel de la Moisei intră într-un eventual context de
conjunctură.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu