26.IV.1994
Ce-am mai văzut la Bucureşti ? Vizită de
colaborare la editura „Junior”, branşă deviată/ derivată din editura „Ion
Creangă”. Director – dna Margareta Nicolau-Plămădeală, nepoata preasfinţiei
sale Antonie Plămădeală. Doamnă delicată, prevenitoare. Tratăm condiţiile unor
coeditări, prima din ele fiind un basm al celebrei Aristid Lindgren.
8.IV.1994
Mă
caută Arcadie Suceveanu. Motivul: doreşte să mă vadă dl Gabriel Bacovia. Ne
întâlnim. Fiul marelui George Bacovia a venit la editura „Hyperion” în
eventualitatea semnării unui contract pentru un volum selectiv din creaţia
părintelui său. Unde e cazat? „În familia dumneaei…” Dumneaei, însoţitoarea
lui, este cineva care, acum câţiva ani, ocupase forţat apartamentul care ne
fusese repartizat nouă. Ţâu ne-a ajutat să evităm procesul judiciar, portărelul
etc., dându-i dispoziţie dlui Iacob să ne repartizeze un alt spaţiu locativ, la
alegere (amplasamentul blocului; la
Ciocana ). Oricum, deja aveam ordin de repartiţie în acel
apartament de pe Şoseaua Poltava (actualmente Balcanică); iese că Gabriel e
găzduit şi… de noi.
În
troleibuz, mă întâlnesc cu Vlad Ciobanu de la care aflu că, de fapt,
eventualitatea contractului e necesară pentru aplanarea unui tărăboi, pe care
Bacovia-junior l-a ridicat din cauza că „Hyperion” editase acum un timp o
selecţie din creaţia tatălui său, dar fără a-i fi plătit fiului drepturile de
moştenitor. Ce să-i faci?... Pentru că li noi, la „EUS”, am publicat placheta
„O ţară tristă, plină de humor”, în colecţia „Poezii de duminică”, dar,
deocamdată, nu suntem pipăiţi la buzunarele contabiliceşti…
Apropo,
cu Ioan Mânăscurtă, facem vizite pe la unele bănci, căutând înţelegere şi
susţinere, fireşte – financiară. La „Moldincombanc”, cunoscutul meu, dl
director Anatol Ţurcanu. Tratăm şi cu cine mai credeţi? – cu dna Olga, soţia
colegului nostru Nicolae Bileţchi.
Ieri,
la „Agroindbanc”, cu alţi domni de ispravă, care ne avansează bani pentru unele
comenzi, inclusiv – pentru benzile de împachetat… bancnote! Cu toate că în
circulaţie deocamdată sunt doar bancnote de 1-10-20 de lei, noi am tipărit şi
benzi pentru bancnote de 50 şi 100 de lei. He, he! devalorizarea are a se
dezvălui de aici încolo, iar noi, întristaţi, suntem printre primii care cunosc
această taină.
Aseară,
la „Actualităţi” TVR, s-a dat reportajul despre inaugurarea la sediul USR, Casa
Vernescu, a unui club de bridge. Şi la ceremonia deschiderii, şi la masa de joc
îl văd pe prietenul Laurenţiu Ulici. La partidă – cam încruntat, vede-se că îi
mergea cam prost. Azi îi telefonez, mă interesez şi de zvonul dacă pleacă,
precum se spune, ataşat cultural la Paris. Nu , nu pleacă. Ce face revista „Luceafărul”? Poate că în zece zile
reapare. Să dea Domnul…
Ti,
ti, ti… O reminiscenţă, sunt sigur – involuntară, la Ioanid Romanesu din Attilio
Bertolucci. Italianul scrisese în „Portamicon te” (Ia-mă cu tine): „pe şoldul
tău de femeie ce păşeşte/ cum ar face dragoste” („Poeţi italieni din secolul
XX”, antologie de M. Mincu, p. 236), iar Romanescu zice: „femeia trece pe
stradă mişcându-se ca în actul sexual” (aşa ceva). Dar poate că nu e nicio
reminiscenţă, ci doar… o evidenţă-coincidenţă de… viziune…
24.IV.1994
Pe
13 aprilie, după amiază, pornim cu Ioan Mânăscurtă spre Bucureşti. Transportul
de carte pentru „Uranus” – „Ciuma albă” de Frank Herbert şi ghidul „Engleza
de-a gata”, plus „Spunerea de sine” a subsemnatului (2 250 de exemplare)
şi 2,5 tone de hârtie pentru Călin Husar. Noi, cu limuzina, – înainte, TIR-ul
urmează să vină ceva mai târziu. Pe la ora 20 ajungem la Focşani şi decidem să
mânem aici. Un telefon lui Traian Olteanu. Ne cazăm la hotelul „Unirea”, unde
peste puţin timp vine colegul Florin Muscalu, apoi, la intervale de timp,
sosesc Dumitru Pricop, Cristea şi Soreanu-Şoricău. Deschideri de inimi şi vase
cu vin sau tărie de Vrancea. Discuţii prelungite hăt până în zori. A doua zi,
pe 14, după o ciorbă de burtă, pe la ora ce avea şi ea cifra zilei în care ne
aflam, pornim spre Bucureşti. Cazare la hotelul „Turist”. Cam trist. Celălalt
hotel din imediată apropiere, „Parc”, fusese asaltat de participanţi la fel de
fel de simpozioane. Iar Ioncică, directorul de la „Uranus”, s-a arătat a fi
perfid, primind marfa, însă în loc să achite suma de bani, prezintă o
notificare mincinoasă, adusă prin filieră dubioasă, din care reiese că „Ciuma
albă” deja a inundat piaţa de carte bucureşteană. Ce să-i faci – bucureştenii,
unii – cu har de coţcar…
Vizite,
vreo 2-3, la Ministerul Culturii.
Ne primeşte şi Mihai Ungheanu care, orice s-ar spune, creează o impresie
agreabilă. Pe când un Văduva-Poenaru, un Anghel Dumbrăveanu, un Florin
Costinescu etc. te duc cu gândul la deşertăciune şi la imitarea unei munci
oarecare, în fond asta nefiind altceva decât leneşă mişcare în gol… Bugetul
încă nu a fost aprobat. Ajutor pentru cultura din stânga Prutului? Ei,
fraţilor, vedeţi şi voi în ce situaţie suntem şi noi… Unde mai pui că nu ne
sunt clare tâmpeniile politice comise la Chişinău … Aşa, un fel de a se spăla pe mâini…
Şi
totuşi, la această moară a deşertăciunilor, „Arcadia” cea cu depozitele ticsite
de cărţi şi foarte îndatorată editorilor, avem a-l cunoaşte pe un domn de toată
isprava – Aurel Liviu Neţoiu, directorul general al editurii „Colosseum”, care
în adevăr pare a fi colosală, dat fiind că lansează lunar cam 156 titluri de
carte. Inginer de formaţie, dl Neţoiu, la numai 31 de ani ai săi, ajunge a fi
(aproape) un magnat al cărţii. Mai conduce alte 5 edituri. Are investiţii şi în
Franţa. Ne ivită la editură – un apartament desul de spaţios, procurat recent,
situat pe Calea Moşilor 113 C ,
nu departe de kilometru 0, adică – chiar
în centrul Bucureştilor, pe lângă hotelul „Modern”, unde – cum să uit?!
– am locuit în timpul primei mele călătorii în Ţară, în august-septembrie 1987.
Când intrăm într-o cameră din stânga, 2-3 bărbaţi sunt preocupaţi cu punerea în
ordine a unor numeroase pachete de bani. Pe biroul dlui Neţoiu – volume
tipărite în Occident, dintre care urmează să fie selectate cele pe care le va
traduce editura „Colosseum”. Lunar, dl Neţoiu ne-ar putea oferi pentru tipărire
3-4 cărţi. Deocamdată nu ştim dacă vom fi în stare să facem faţă comenzilor. În
harababura chişinăuiană nu e sigur că poţi respecta caietele de sarcini –
calitate, termen de predare etc.
Invitaţi
de dl director, prânzim la restaurantul „Pescarul”, vizavi de Teatrul Naţional.
Generos, patronul-editor ne invită într-un magazin, pe zidul căruia, remarc, se
află placa memorială ce spune că aici, circa 40 de ani, până în 1935, a locuit celebrul om
de teatru Nottara. Primesc cadou o cravată şi un ac de cravată care costă –
pardon – mai mult decât un salariu mediu în R. Moldova.
Un
caz hazliu. Sâmbătă, 16 aprilie, dimineaţa, mergeam spre editura „Ştiinţa şi
tehnica”, la dl Albescu, să tratăm problemele eventualei colaborări. La colţul
aripei stângi a Casei Presei Libere, un domn ni se adresează – foarte amabil –
să-l ajutăm să-şi scoată maşina ce nimerise cu roţile într-un şănţuleţ. A
parcat-o nefericit şi iată că nu o poate scoate doar cu forţa motorului, fiind
necesari şi vreo doi bărbaţi-putere. De, eu şi cu Ioan, flăcăi săritori la
nevoie, ne îndreptăm spre domn şi maşină. Însă în faţă, cu vădită agresivitate,
ne sare o căţea destul de grasă şi burduhănoasă, cu nişte colţi barosani, mai
cât ţâţele sale umflate înainte de fătare. Noi credem că e vreo javră de
pripas, dintre care întâlneşti foarte multe prin parcurile bucureştene,
încercând s-o punem pe fugă. Ba să iau un bulgăre, ba bat din picior, ba
mătăhăiesc din mâini, ba strig – dar, aiurea! Javra insistă, dă spre picioarele
noastre. Ce să faci, domnule? A-ha! Iată şi dezlegarea: bietul conducător auto
căzut la ananghie ne informează: „Aşa este ea, nu lasă pe nimeni să se apropie
de maşină”. Cum, stimabile? E căţeaua dumitale? Şi dacă ea nu lasă pe nimeni să
se apropie de nenorocita-ţi maşină pe care a-i parcat-o atât de tâmpit, încât
n-o poţi readuce pe calea cea bună, dacă javra nu lasă pe nimeni să se apropie,
cum ai vrea dumneata să-ţi împingem tomobilul?
Noi să împingem, iar javra să ne înhaţe, periodic, de buci, ca să avem spor la
izbitură?!
Ciudate
fiinţe, şi şoferul şi căţeaua lui colţoasă. Îi lăsăm în plata Domnului, el
mătăhăind dintr-o lesă în care nicidecum nu vrea să-şi vâre capul urâţenia aia
grasă şi colţoasă…
Serile,
pe aşezate, la „Lăptăria lui Enache”, local amenajat de Călin Husar, la etajul
3-4, în holul-mansardă al Teatrului Naţional. Afluenţă de public pestriţ, dar
neexaltat. Se cântă jazz. În una din seri, un specimen destul de bun –
Fainberg. Duminică seara, însă, un aproape eşec, oarecum neprevăzut: John
Răducanu nu pare să încânte publicul. Destul de desuet deja, vetust, pare a-şi
consuma ultimele acadele ale legendei sale de cândva. Orchestră din câţiva
tineri disparaţi; dezacorduri, gafe pe care le poate sesiza chiar şi un profan
an ale jazzului. Mimică deocheată până la maimuţăreală. Plecăm şi noi odată cu
primele retrageri de public. Nu ştim cât a rezistat Răducanu.
La
„Lăptărie…” îl cunosc pe Mihai Oroveanu, artist foto de prestigiu, actualmente
directorul oficiului naţional pentru documentare şi expoziţii de artă, aflat în
aceeaşi clădire cu TNB. De fapt, spaţiul „Lăptăriei…” este închiriat de la
respectivul oficiu. Chiria – circa 2 milioane de lei lunar. Amabil, dl Oroveanu
ne face o excursie prin domeniile sale. Ne oferă cataloage, calendare, seturi
de reproduceri ale operelor de artă. Un birou în care ţine fişiere Dora,
consoarta/ văduva lui Nichita Stănescu, – am văzut-o şi pe ea la „Lăptărie…” pe
durata unei seri-dimineţi în compania a doi bărbaţi, unul dintre ei – destul de
aburit, debitând licenţiozităţi. Dora însă avea o ţinută decentă.
Pe
21 aprilie, la librăria „Luceafărul” de la parterul USM, a avut loc lansarea
antologiei de poezie basarabeană în limba macedoneană „Zlatna lajiţa” (Linguriţa de aur), apărută la editura
„Cultura” din Skopje. Prezenţi – Dumitru M. Ion, Dimitar Başevski, directorul
editurii, Branko Ţvetkovski, Kata Romenova şi încă un poet macedonean, numele
căruia îmi scapă. Lipsă de civilizaţie şi bădărănie: abia sosiţi la USM , în ajun, oaspeţii se
pomenesc încolţiţi de Mihail Ion Ciubotaru şi de Ion Vieru – că cine, adică, a
alcătuit antologia? De ce nu sunt prezenţi şi dânşii în ea? Că cine e autorul
cutare sau cutare? Ce stupoare…
În
„Dacia literară” nr. 12 (1/ 1994), Constantin Ciopraga recenzează „Iluzia necesară” şi „Arhivele
Golgotei” sub genericul „Poeţi basarabeni: Leo Butnaru – Arcadie Suceveanu”.
Zice despre transferul fiinţei mele în cuvânt: „Dacă e să găsim nota definitorie a poetului,
acesta, un imaginativ rafinat, trebuie invocată îndată mobilitatea, sceneria
dezinvoltă, convertirea savuroasă a cotidianului în aventură intelectuală”; „O
anumită fugă de istoricitate, ca la
Blaga , o reculegere de carte răsăriteană – acestea stimulează
la Leo Butnaru
starea de crono-reverie”, etc., etc.
Iar în „Jurnal de Vrancea” nr. 20/ 1994,
răuvoitorii mei vor găsi câteva cuvinte, care le vor spori cantitatea de fiere
şi dimensiunea pietrelor din rinichi: „…este de departe un glas inconfundabil
al creaţiei poetice româneşti. Este greu de crezut că se va putea vorbi despre
actul creator de pe ambele maluri ale Prutului fără Leo Butnaru”. Se mai spune
acolo şi despre metaforele „cu care Leo Butnaru vine să întregească zestrea
culturală românească”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu