16.XII.1994
Dar de ce să
vorbim noi de ţâfnoşii de duzină, când umbrele uriaşilor ne luminează memoria?!
Ca să revin la periplul nostru de acum trei săptămâni, păi, dragă fost student,
ar fi jenant să nu-ţi aminteşti că la
Efes , pe unde te-a dus şansa, a locuit şi celebrul Heraclit;
că tocmai aici, între pruncia sa, începând cu anul 540 î. e. n., şi senectutea
sa, încheiată în 480 î. e. n, a rostit el, numai că în greaca veche: „On ne se
baigne jamais deux fois dans le même fleuve”, unul
din adagiile culese din fragmentara sa
doctrină (s-au pierdut multe din cele scrise de Heraclit) destul de ermetică,
în care se pune accentul pe conflictul
ireductibil dintre Fiinţă şi devenire ca irezistibil lanţ de transformări.
Pentru că tot el a zis – nu? – că totul curge, totul se transformă.
17.XII.
În comuna
Cârligele, la vreo 14
kilometri de Focşani. Căminul cultural. Drumul Hoţilor,
Hotelul Butoaielor. Taraf de ţigani bine organizaţi, cu respect pentru ceea ce
fac prin vocaţie.
27.XII.
Acum trei zile,
luni, au fost decernate premiile Uniunii Scriitorilor, unul din ele revenindu-i
volumului „Spunerea de sine”. Alţi colegi întru 200 de lei (valoarea
premiului!): Serafim Saka, Em. Galaicu-Păun, Dum. Crudu (acesta pentru debut).
Carnavalul de
la emisiunea cu personalităţile anului 1994, în care am fost implicaţi şi noi,
câţiva scriitori, sâmbăta trecută, la polar-boreal în neîncălzitul restaurant
„La izvor”. Veselie mare la masa la care stăteau Mihai Cimpoi, Aurel Scobioală,
Arcadie Suceveanu şi Nelli Raţuc. Mai trist la masa noastră, cu Vasile
Vasilache, Mihai Bădicheanu şi Valentina Brâncoveanu. La un moment dat, a
intervenit o pană de filmare şi noi, ca nenorocoşii, trebuie să ne prezentăm şi
a doua zi la polul nord de la Bariera
Sculeni , să ne producem în showul anului care a fost şi a
celui care vine… Tristeţi şi primitivism de suburbie chişinăuiană…
Nu am notat
nimic aici despre Saloanele de la
Dragosloveni. Din nou cu
frumos-dezlănţuiţii focşăneni Pricop, Fotea, Panait, Cristea, Topor etc. Căzând
într-o criză de melancolie, Muscalu ne mustră, pe mine şi pe Spinei, din cauza…
cauzelor… Vasile a fost afectat grav.
O după-amiază
frumoasă la Suraia ,
localitate unde s-a vărsat sânge pentru pământul pe care comuniştii aveau să-l
colectivizeze.
Precum
planificasem, pe 22 decembrie am ţinut şedinţa cenaclului „Perpetuum” de la Biblioteca
„Transilvania”. Participanţi: Iulian Filip, Glebus Sainciuc, Victor
Dumbrăveanu, interpretul de folck Lică Goncear, tinerii autori de la liceul
teoretic nr. 2, noi, alţii de ai casei, din nou televiziunea, pentru că am
vernisat o expoziţie de pictură a lui Gheorghe Oprea; un grup de urători… Ce
mai, scenariu doldora de ingeniozităţi…
În nr. 48 al
„RL”, Alex. Ştefănescu publică o microrecenzie la „Spunerea de sine”. Îmi
vorbise de ea la Focşani Gheorghe
Istrate, iar revista am luat-o de la Arc.
Suceveanu. Presupun că Ştefănescu a avut sub mână cartea pe
care i-o dădusem cu autograf Valentinei
Tăzlăuanu.
Apropo de noile
reviste: tinerii şi relativ tinerii scriitori din Bălţi ţin să editeze, în
ianuarie, primul număr al unei publicaţii zise „Clepsidra” (se putea găsi un
nume ceva mai sugestiv). Mi-a telefonat Nicolae Leahu, solicitându-mi
colaborarea. I-am promis că-i trimit dialogul cu Radu G. Ţeposu şi mă rog
Domnului să-mi dea sănătate (Ah! Ce cruzime de tortură am avut în
lunea-marţea-miercurea săptămânii trecute în corpul meu ajuns aproape
buştean!); sănătate şi timp ca să pot dactilografia dialogul, circa 15 pagini
promise bălţenilor.
Nu am putut să
plec la festivalul de poezie francofonă (24-25-26 decembrie), pe care l-au
găzduit gălăţenii. Motive – multe. Dar şi sincopa de sănătate. Dar şi pentru că
etc.
Din „Caietele”
lui Camus (decembrie 1938): „În orice viaţă există un număr de sentimente mari
şi un mare număr de sentimente mărunte. Dacă alegi: două vieţi şi două
literaturi”. Urmând imediat precizarea: „Dar în fond, doi monştri”.
2.I.1995
Cea mai
îngrozitoare noapte de trecere dintr-un an în altul, dintr-o moarte în altă
moarte: la Groznîi ,
în Cecenia, – noapte pusă la cale de porcii din
cocina Kremlinului. Numai nişte bestii demente ar fi putut pune la cale
atac dement într-o noapte care trebuie să fie, parcă predestinat, a păcii.
Cecenii au căsăpit cât a tot trimis inamicul: sute de ostaşi ruşi desfiguraţi
pe străzile din Groznîi, tancuri distruse. Lumea ştie, lumea este informată,
însă puşlamalele de soldăţoi ale Rusiei mint, minimalizându-şi crimele şi
jertfele. Au suferit o înfrângere catastrofală, însă, mârşavii de ei, nu se vor
opri. Cică s-au retras pentru a se regrupa. Porci de câine în acest an care, se
zice, e doar al porcului.
3.I.1995
Ziarul
„Mesagerul” îmi publică un al doilea text, „Rezistenţa prin cultură”, la
rubrica pe care am propus-o: Zona
intermediară. Deocamdată, nu mai am alte subiecte ce s-ar potrivi aici.
I-am expediat
lui Nicolae Leahu, la Drochia ,
dialogul cu Radu G. Ţeposu. Zice că ar putea lansa „Clepsidra” cam pe la mijloc
de ianuarie.
Barbarie şi
antiromânism chiar sub geamurile aşa-zisului preşedinte al ţărişoarei noastre
suverane: a fost furat bustul lui Lucian Blaga. Ce să mai zici, cum să mai
comentezi?
4.I.1995
Poate, totuşi,
ca un scurt comentariu la gândul de ieri, cu „decapitarea” marelui scriitor,
gând curmat oarecum a neputinţă: Ce mai… Societatea basarabeană există cam
într-o înjosire generală. Ceva mai cu nisip între dinţi, decât într-o stare de
umilinţă: înjosirea prin neputinţa de a se ţine demni, şi societatea, în
general, şi individul în particular.
Poate că
noţiunea de fericire este cea mai vagă dintre toate câte le trec oamenilor prin
minte: nu se vor găsi doi inşi care să o înţeleagă la fel.
Îmbătrâneşti şi
deja prinzi a simţi aproape intim-fiziologic cum începe a te potopi un viitor
de singurătate tot mai abundentă. Presupun că pentru omul de rând existenţa de
la naştere spre bătrâneţe nu e decât o molcumă sau chiar leşietică risipire de
mistere (care nu-l interesează). Chiar şi pentru un artist sensibil, de o
intuiţie acută, inventiv, care trăieşte sufleteşte mult mai intens viaţa, nu e
uşor să se afle pe o poziţie diferită, adică să poată menţine o permanenţă a
misterului vieţii ce merge spre polul friguros al singurătăţilor viitorului şi
care are a se frânge brusc, abrupt, prăpăstios în întunericul inexistenţei.
O certitudine
dramatică: din cei peste 200 de membri ai US, unii nu vor mai apuca să editeze
vreo carte câte zile vor avea… Alţii nici nu mai scriu. Resemnare? Sau – o
condiţie a fericirii, pe care Poe o definea drept detaşare de orice ambiţie?
5.I.1995
A fost găsit
bustul lui Lucian Blaga. Unii spun că sub cetinile brazilor din Grădina
Publică, alţii – sub cele din faţa Teatrului de Operă, mai ai treilea – undeva
pe lângă Palatul Naţional. Veste o aflu de asemenea de la Mihai Bădicheanu (l-am întâlnit
la Casa Presei ),
care mi-o dăduse, primul, şi pe cea a dispariţiei bustului, atunci, pe 28
decembrie, miercuri, când mergeam să imprimăm cu televiziunea partea noastră de
emisiune, la restaurantul „La izvor”. Ieri, văzusem doi tineri care urcaseră pe
bancă, pentru a cerceta locul de unde fusese smuls bustul. Un postament doar cu numele unui nume de făclier, cu anul
naşterii şi al morţii sale (trupeşti), dar nu şi spirituale. Împăratul
secolelor nu va şterge nicicând numele lui Blaga din istoria propriu-zisă şi
cea culturală a românilor.
Cum, cine va
reinstala bustul la locul său? Oare tot hoţeşte, într-o noapte? Cazul erupe din
şoapte, ajungând strigăt, numai că în surdina existenţială pruto-nistreană pot
fi trişate multe revolte…
Iar odată ce
azi e ziua mea de naştere, de ce nu aş debita, grav, şi câteva tâmpenii…
seducătoare?! Spre exemplu: Sigur, fiece tinereţe – a ta, a mea, a lui – e fără
viitor…
Postul de radio
„Libertatea” (Svoboda) transmite că în capitala Ceceniei, Groznîi, câini
sălbăticiţi devoră cadavrele soldaţilor ruşi. Apoi dă numele a peste 80 de
prizonieri ruşi, printre care şi un nume românesc: Nica. Vreo 5
locotenenţi-colonei, maiori, căpitani, locotenenţi majori etc.
Niciodată
dorită, dar, uneori, inevitabilă şi de lună durată, singurătatea turnată sau deturnată în voinţa de afirmare a demnităţii, a libertăţii tale de
om ce poate cunoaşte măreţia şi dramatismul deşertului redus la fertilitate
(alias creaţie). Dar cu ce preţ…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu